Maria A. (dane zmienione) zaskarżyła uchwałę zarządu województwa, którą odwołano ze stanowiska dyrektora szpitala. W piśmie zarzuciła, że nie miała możliwości wypowiedzenia się w sprawie, podjęcie uchwały nie zostało poprzedzone przeprowadzeniem postępowania oraz nie uzyskano opinii rady społecznej szpitala. Ponadto wskazała, że sporny akt nie zawierał jakiegokolwiek uzasadnienia.
Organ nie musiał zasięgać opinii rady społecznej
Sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, który wskazał, że zgodnie z art. 46 ust. 3 ustawy o działalności leczniczej (dalej jako: ustawa), w przypadku podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami podmiot tworzący nawiązuje z kierownikiem stosunek pracy na podstawie powołania lub umowy o pracę albo zawiera z nim umowę cywilnoprawną. Natomiast w myśl art. 70 par. 1 ustawy Kodeks pracy, pracownik zatrudniony na podstawie powołania może być w każdym czasie - niezwłocznie lub w określonym terminie - odwołany ze stanowiska przez organ, który go powołał. Odnosząc się do zarzutu o braku zasięgnięcia opinii rady społecznej przez zarząd województwa przed podjęciem uchwały, WSA zwrócił uwagę na treść art. 48 ust. 2 pkt 1 lit. d ustawy. Przepis ten stanowi, że do zadań rady społecznej należy przedstawianie podmiotowi tworzącemu wniosków i opinii w sprawach rozwiązania stosunku pracy lub umowy cywilnoprawnej z kierownikiem podmiotu leczniczego. Sąd podkreślił, że przepis ten określa kompetencje rady społecznej szpitala, ale nie tworzy obowiązków po stronie podmiotu tworzącego. Tym samym organ nie miał obowiązku zasięgania opinii.
Stronie należy zapewnić czynny udziału w postępowaniu
WSA wskazał, że bezspornie uchwała nie jest decyzją administracyjną i w postępowaniu poprzedzającym jej wydanie nie znajdują zastosowania przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Zaskarżony akt ma charakter jednostronnego aktu kierownictwa wewnętrznego, podejmowanego w związku ze stosunkiem zależności służbowej występującej pomiędzy organem administracji a dyrektorem podległej placówki. Nie zmienia to jednak faktu, że jedną z podstawowych gwarancji procesowych w każdym postępowaniu toczącym się przed organami administracyjnymi jest zapewnienie stronie możliwości czynnego udziału. Sąd uznał, że obowiązek ten należy wyprowadzić z art. 2 Konstytucji RP, statuującego zasadę demokratycznego państwa prawnego oraz z art. 16 Europejskiego Kodeksu Dobrej Administracji, przyjętego przez Parlament Europejski w formie rezolucji, stanowiącego o prawie każdej jednostki do wysłuchania i złożenia wyjaśnień.
Stwierdzono nieważność uchwały
W ocenie sądu, skarżąca powinna mieć możliwość wzięcia udziału w czynnościach postępowania wyjaśniającego i zapoznania się ze zgromadzonym materiałem dowodowym. Skarżącej należało również umożliwić uczestniczenie w posiedzeniu zarządu województwa, na którym została podjęta uchwała o odwołaniu jej ze stanowiska, odniesienie się do zarzutów i przedstawienie swojego stanowiska. Ponadto na organie spoczywał obowiązek rzetelnego i szczegółowego uzasadnienia podjętej uchwały. Tymczasem sporny akt nie zawierał żadnego uzasadnienia. Nie wskazano w nim, jakich naruszeń dopuściła się skarżąca. Z zebranego materiału dowodowego nie wynikało też, czy przeprowadzono postępowanie kontrolne w zakresie sposobu zarządzania przez nią szpitalem, którego wyniki uzasadniałyby podjęcie decyzji o jej odwołaniu. Uchwała została więc podjęta arbitralnie i dowolnie. Mając powyższe na uwadze, WSA stwierdził nieważność zaskarżonego aktu.
Wyrok WSA w Gliwicach z 29 lipca 2025 r., sygn. akt III SA/Gl 989/24, nieprawomocny
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.











