Projekt obejmuje łącznie (wraz z dokonanym w trakcie realizacji rozszerzeniem) modernizację ponad 60 km torowisk, zakup 42 nowych tramwajów i modernizację 75 starych wozów. Koordynuje go należąca do miast regionu spółka Tramwaje Śląskie.

Jedno z większych przedsięwzięć unijnego projektu przewidywało m.in. budowę drugiego toru na jedynym tramwajowym połączeniu Katowic z Sosnowcem, które obsługuje linia nr 15. W związku z modernizacją linia nie jeździła przez ponad pół roku.

Połączenie to prowadzi od katowickiego Placu Wolności, przez Rynek, ul. Warszawską, 1 Maja, Obrońców Westerplatte, Wiosny Ludów i Sosnowiecką, a potem - już w Sosnowcu – ul. Sobieskiego i Piłsudskiego, przez centrum Sosnowca i ul. 3 Maja, do pętli na osiedlu Zagórze.

Większość tej linii już wcześniej była dwutorowa, jednak na ok. 1,5-kilometrowym odcinku między oboma miastami tor był tylko jeden. W ostatnich miesiącach m.in. zlikwidowano to "wąskie gardło".

W piątek oficjalnie otwarto trasę (obsługiwaną m.in. kupionymi w ramach unijnego projektu nowymi tramwajami) po zakończeniu modernizacji i rozbudowy torowisk właśnie w tym rejonie.

Spółki z grupy Skanska prowadziły prace w ramach wartej łącznie 33,2 mln zł netto umowy na trzy odcinki linii nr 15 - w granicach Katowic na ul. Sosnowieckiej, w Sosnowcu na ul. Sobieskiego i przy połączeniu ul. Sobieskiego i Piłsudskiego, a także na innym krótkim odcinku torów w Sosnowcu, przy ul. Małachowskiego (od Ronda im. Gierka do ul. Mościckiego).

Jak podała w piątek Skanska, wznowienie ruchu tramwajowego nie kończy wszystkich robót związanych z tzw. infrastrukturą towarzyszącą, dlatego modernizowane ulice pozostaną nadal nieprzejezdne dla samochodów.

Dotąd na innych odcinkach torów, którymi jeździ linia nr 15, w ramach unijnego projektu m.in. firma ZUE SA wyremontowała (za 26,3 mln zł netto) torowisko wzdłuż ul. 3 Maja w Sosnowcu. Z kolei tory w ul. Obrońców Westerplatte w katowickiej dzielnicy Szopienice wyremontowała (za 6,9 mln zł) firma Tor-Krak.

Zgodnie z założeniami modernizacja infrastruktury tramwajowej na kilku kluczowych odcinkach "piętnastki" powinna prowadzić do skrócenia czasu jazdy. Przed remontem przejazd linią nr 15 z katowickiego Rynku przed sosnowiecki dworzec kolejowy trwał zgodnie z rozkładem 33-34 minuty. Natomiast przejazd podobną trasą przyspieszonym autobusem (z katowickiej ul. Skargi przed sosnowiecki dworzec) to zgodnie z rozkładem ok. 20 minut.

Zgodnie z rozkładem linii nr 15, który wejdzie w życie 1 listopada br., przejazd tramwajem z katowickiego Rynku przed sosnowiecki dworzec nadal ma trwać 33 minuty. Przedstawiciele władz Sosnowca sygnalizowali w piątek, że być może już wkrótce uda się nieco skrócić czas jazdy dzięki zastosowaniu na kilku tamtejszych skrzyżowaniach pierwszeństwa dla tramwaju.

Niezależnie – w ramach rozszerzenia unijnego projektu tramwajowego o drugi etap - spółka Tramwaje Śląskie ostatnio ogłaszała przetargi na remonty kolejnych odcinków torów, którymi kursuje linia nr 15. Chodzi o odcinek w ścisłym centrum Sosnowcu – wzdłuż ul. 3 Maja, od ul. Małachowskiego do ul. Piłsudskiego, kilka okolicznych rozjazdów i połączeń torów tramwajowych, a także modernizację sieci trakcyjnej w katowickiej dzielnicy Zawodzie – od pętli Zawodzie do ul. Staszica. Modernizowany jest też odcinek torowiska w centrum katowickiej dzielnicy Szopienice - od ul. Brynicy do ul. Ratuszowej.

Pod kątem nowych środków unijnych na lata 2014-2020 Tramwaje Śląskie przygotowują się też do szacowanego na ponad 700 mln zł kolejnego unijnego projektu infrastrukturalnego. Jednym z największych nowych przedsięwzięć ma być przygotowane już przedłużenie trasy "piętnastki" w Sosnowcu - od pętli w Zagórzu do tzw. Placu Papieskiego. Od niedawna spółka projektuje też dalszy przebieg trasy do tzw. trójkąta w dzielnicy Dańdówka. Jej budowa także miałaby nastąpić do 2020 r. (PAP)