Średni wynik uzyskany przez szóstoklasistów w ubiegłym roku to 24,03 pkt. na 40 możliwych, dwa lata temu - 22,75 punktów, trzy lata temu - 25,27 punktów.
Sprawdzian, zwany kompetencyjnym lub ponadprzedmiotowym, ma kontrolować nie tylko wiedzę ucznia, ale i jego umiejętności. Ma ocenić, w jakim stopniu opanował on czytanie, pisanie, rozumowanie, korzystanie z informacji i wykorzystywanie wiedzy w praktyce (w tym liczenie).
W tekście rozwiązywanym przez szóstoklasistów było 26 zadań. 20 z nich to zadania zamknięte - należało wskazać prawidłową odpowiedź spośród kilku podanych, były też zadania otwarte - uczeń musiał sam napisać odpowiedź. Szóstoklasiści musieli też napisać tekst własny na zadany temat. Na napisanie sprawdzianu mieli 60 minut.
Ze wstępnej informacji CKE wynika, że jeśli chodzi o czytanie, średni wynik szóstoklasistów w tym roku wyniósł 7,79 na 10 możliwych punktów, pisanie - 5,81 na 10 pkt., rozumowanie - 4,55 na 8 pkt., korzystanie z informacji - 2,73 na 4 pkt., wykorzystywanie wiedzy w praktyce - 4,98 na 8 pkt.
Najwyższy średni wynik (27,8 pkt.) uzyskali uczniowie ze szkół w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców, najniższy (24,7 pkt.) - uczniowie ze szkół wiejskich.
Do tegorocznego sprawdzianu 1 kwietnia przystąpiło ponad 350 tys. szóstoklasistów w całej Polsce. Uczestnictwo w sprawdzianie jest jednym z warunków ukończenia szkoły podstawowej. Uczeń, który z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie mógł przystąpić do sprawdzianu w kwietniu, będzie go pisać w drugim terminie - 3 czerwca.
Jeśli szóstoklasista zamierza kontynuować naukę w gimnazjum rejonowym, to liczba uzyskanych przez niego punktów ze sprawdzianu nie ma większego znaczenia - i tak zostanie przyjęty do szkoły. W przypadku wyboru gimnazjum spoza rejonu, szkoły prywatnej lub społecznej wynik sprawdzianu może decydować o tym, czy uczeń zostanie przyjęty do szkoły.
Zaświadczenia wydane przez CKE z wynikiem uzyskanym ze sprawdzianu uczniowie dostaną 27 czerwca wraz ze świadectwem ukończenia szkoły podstawowej.
Tegoroczni szóstoklasiści są ostatnim rocznikiem, który zdawał sprawdzian w formule obowiązującej od 2002 r. Od przyszłego roku będzie obowiązywała nowa formuła sprawdzianu. Będzie się on składał z dwóch części. Pierwsza z nich sprawdzać będzie wiadomości i umiejętności z języka polskiego i z matematyki, w tym wykorzystywanie wiadomości i umiejętności z tych przedmiotów w zadaniach osadzonych w kontekście historycznym lub przyrodniczym. Drugą częścią egzaminu będzie test ze znajomości języka obcego.
Wyniki sprawdzianu w nowej formule wyrażane będą w procentach; będą osobno podane z części pierwszej (z wyszczególnieniem wyniku dla zadań z języka polskiego i matematyki) i osobno z drugiej. Ma to umożliwić porównywanie wyników uzyskanych przez uczniów z danych przedmiotów na wszystkich etapach edukacji. (PAP)