Rodzice ucznia też mają prawo złożyć skargę na podstawie regulacji zapisanych w statucie placówki. Ale to nie jedyna droga, z której mogą skorzystać – w sytuacjach nieobejmujących naruszenia praw dziecka, rodzice mający zastrzeżenia do pracy nauczyciela powinni postępować według zasad przewidzianych w ustawie z 14.06.1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 23) – dalej k.p.a.
Jak określa art. 227 k.p.a., przedmiotem skargi może być m.in. zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez pracownika. Tryb rozpatrywania tego typu skarg złożonych na nauczycieli, a dotyczących ogólnie jakości ich pracy, powinien zostać określony w przyjętej przez dyrektora szkoły procedurze (jej przykład znajdą Państwo w ramce powyżej). Procedura ta musi uwzględniać postanowienia rozporządzenia Rady Ministrów z 8.01.2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. Nr 5, poz. 46 ze zm.) – dalej r.s.w. Reguluje ono tę kwestię w odniesieniu do organów samorządowych jednostek organizacyjnych, a więc również szkół prowadzonych przez samorządy.
Zgodnie z § 5 r.s.w. rodzic może wnieść skargę pisemnie – składając pismo osobiście lub przesyłając je za pomocą faksu czy poczty elektronicznej – bądź ustnie. W tym ostatnim przypadku należy sporządzić protokół, który podpisuje wnoszący skargę oraz osoba przyjmująca zgłoszenie. Pamiętajmy przy tym, że skargę, która nie zawiera imienia i nazwiska oraz adresu osoby wnoszącej, pozostawia się bez rozpoznania (§ 8 r.s.w.). Jeżeli natomiast z treści skargi nie wynika dokładnie jej przedmiot, wówczas osobę, która ją złożyła, należy w ciągu siedmiu dni od doręczenia pisma wezwać, by dołączyła wyjaśnienia lub uzupełniła jego treść. Poinformujmy też skarżącego, że jeśli nie usunie tych braków, jego skarga nie zostanie rozpoznana.
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
Skargi i wnioski
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
To zagadnienie zawiera:
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
Nauczyciel ma prawo przeczytać złożoną na niego skargę>>
Jak już podkreślałem, zasady określone przywołanym rozporządzeniem muszą się znaleźć w szkolnej procedurze rozpatrywania skarg. Powinna ona określać m.in.:
- dni i godziny przyjmowania skarg przez dyrektora – do ich przyjmowania może zostać upoważniony również wicedyrektor szkoły;
- sposób kwalifikowania spraw wpływających do szkoły – o tym, że dane pismo ma cechy skargi, decyduje organ, do którego dana sprawa została skierowana, czyli w tym przypadku dyrektor szkoły;
- sposób prowadzenia rejestru skarg – w tym wskazywać dane, jakie powinny się w takim rejestrze znaleźć, np. liczba porządkowa skargi, jej data wpływu do szkoły, oznaczenie podmiotu wnoszącego skargę, termin załatwienia skargi, informacja o sposobie załatwienia sprawy;
- elementy odpowiedzi udzielanej podmiotowi wnoszącemu skargę – należy do nich np. oznaczenie organu, od którego odpowiedź pochodzi, oraz informacja o sposobie załatwienia sprawy.
Zatrzymajmy się przez chwilę przy kwestii terminów. Dyrektor szkoły musi pamiętać, że przy rozpatrywaniu skargi obowiązują go terminy określone w kodeksie postępowania administracyjnego. Oznacza to, że powinien daną sprawę załatwić bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca (art. 237 § 1 k.p.a.). Krótszy, bo tylko 14-dniowy termin obowiązuje w sytuacji, gdy skargę złożył poseł na Sejm, senator bądź radny. Jeśli więc otrzymamy pismo np. od radnego, mamy dwa tygodnie, by zawiadomić go o sposobie załatwienia sprawy, a gdy wymaga ona zebrania dowodów, informacji lub wyjaśnień – także o tym, na jakim etapie to załatwianie się znajduje. Uwaga! Dotyczy to zarówno skargi, którą radny, poseł czy senator złożyli we własnym imieniu, jak i takiej, którą tylko przekazują od kogoś innego. Jeśli więc rodzic znajdzie poparcie u radnego gminy, na załatwienie tej sprawy będziemy mieli mniej czasu.
Nie można zniesławić dyrektora składając skargę>>
| Dowiedz się więcej z książki | |
![]() |
Dyrektor Szkoły. Miesięcznik Kierowniczej Kadry Oświatowej
|









