W marcu opublikowano raport firmy badawczej Gemius „Polski Internet 2008/2009”. Według raportu, Pod koniec 2008 roku liczba internautów w naszym kraju wynosiła 15,8 mln - przez 2 lata wzrosła o blisko 3 mln. Internet nadal jest najpopularniejszy wśród ludzi młodych (z sieci korzysta aż 87 proc. osób w wieku 16-24 lata), najsłabiej zaś reprezentowana jest grupa osób w wieku 55 lat i więcej - jedynie 11,5 proc. z nich to użytkownicy internetu. Struktura wiekowa populacji internautów powoli ulega zmianie - z sieci korzysta coraz więcej osób starszych. W dalszym ciągu internet najrzadziej dociera do mieszkańców wsi - jedynie 30 proc. z nich korzysta z sieci. Dla porównania, w miastach pow. 200 tys. mieszkańców jest to 56,1 proc. W listopadzie 2008 roku polski internauta spędzał w sieci średnio ponad 44 godziny miesięcznie, co stanowi średnio prawie półtorej godziny dziennie. W porównaniu z 2004 rokiem jest to blisko o godzinę dziennie więcej. Zdaniem Gemius, rok 2008 należał do serwisów społecznościowych. Najpopularniejszy z nich - nasza-klasa.pl - na stałe zagościł w rankingu dziesięciu najpopularniejszych internetowych portali. Wyniki badań przeprowadzonych w 2008 roku przez Gemius pokazały również, że korzystnie z mediów tradycyjnych (prasa, radio, telewizja) za pośrednictwem sieci stało się standardem dla większości polskich internautów. Z roku na rok zwiększa się też odsetek internautów dokonujących zakupów w sieci. O popularności e-zakupów decydują niższe niż w tradycyjnym sklepie ceny produktów, możliwość złożenia zamówienia o każdej porze oraz dostawa do domu. Internauci stają się coraz bardziej wymagającymi klientami e- sklepów oraz aukcji internetowych - często przed dokonaniem zakupu w sieci poszukują opinii innych użytkowników na temat produktu lub usługi. Chętnie też dzielą się własnymi spostrzeżeniami. Kontakt z opiniami innych osób na temat kupowanych w sieci produktów w internecie deklaruje aż 80 proc. internautów. Większość z nich, bo ponad 2/3, spotkała się z tego typu opiniami na stronach sklepów i aukcji internetowych.

źródło: PAP - Nauka w Polsce, 16.03.2009r.