Volkswagen będzie musiał zapłacić zarówno kary państwowe, jak i zmierzyć się z ogromnymi wydatkami związanymi z wymianą oszukańczego oprogramowania pomiaru spalin w nawet 11 milionach samochodów na świecie - pisze we wtorek agencja Associated Press.

Czytaj też:Bieńkowska: KE będzie przewodzić w wyjaśnianiu skandalu VW 

Firma już odłożyła 6,5 mld euro na pokrycie kar i napraw, ale - jak wskazuje AP - to dopiero początek. Niektórzy eksperci oceniają, że rachunek na koniec może być aż pięciokrotnie wyższy.

Spodziewany jest również spadek sprzedaży. Poza tym całe lata może zająć odbudowywanie wizerunku marki - nieuchwytnej wartości budowanej przez dziesięciolecia, co jest - jak wskazuje AP - być może najgorszą wiadomością dla Volkswagena.

"To są szkodliwe sprawy, które wykraczają poza zaniedbania i niekompetencję" - powiedział Jeremy Robinson-Leon z nowojorskiej firmy PR-owej Group Gordon. "Mamy tu do czynienia z oszustwem i to bezczelnym oszustwem" - ocenił.

AP zwraca uwagę, że koszty kar, pozwów sądowych i napraw samochodów trudno oszacować, ale należy oczekiwać, iż będą rosły lawinowo. Według analityka Warburg Research Marc-Rene Tonna mogą ostatecznie przekroczyć 35 mld euro (39 mld USD).

Kary nałożone przez amerykańską federalną Agencję Ochrony Środowiska (EPA), która wykryła manipulowanie pomiarem spalin z silników dieslowskich, mogą sięgać 18 mld USD.

Teoretycznie za każdy z 482 tysięcy samochodów, które mają oszukańcze oprogramowanie, firma może dostać karę 37,5 tys. USD. Faktycznie kara może być jednak dużo niższa, jeśli koncern będzie współpracował z władzami. Tonn oszacował, że w sumie z tego tytułu firma będzie musiała zapłacić 12,5 mld euro (13 mld USD).

Volkswagenowi grozi kilkadziesiąt pozwów sądowych ze strony amerykańskich stanów i hrabstw. Zaledwie jedno hrabstwo w stanie Teksas domaga się kar na sumę 100 mln USD, a to tylko jeden pozew - podkreśla AP.
Volkswagenowi grożą również kary w innych krajach na świecie, gdzie były sprzedawane samochody z oszukańczym oprogramowaniem, jeśli zostanie udowodnione, iż firma manipulowała tam również przy testach emisji spalin. Obecnie trwa dochodzenie w Niemczech i innych europejskich krajach.
Klienci indywidualni, którzy czują się oszukani, również będą pozywać Volkswagena, co już następuje w Stanach Zjednoczonych i Europie.

Odszkodowania mogą kosztować niemiecki koncern miliardy dolarów.
Koszt napraw szacowany jest na 2 mld euro (2,2, mld USD), daleko poza to, co Volkswagen odłożył na takie cele - napisał Tonn w informacji dla inwestorów.
Eksperci przewidują, że efektem tego może być silny cios w zyski firmy. Jak ocenił analityk z Warburg Research, zyski Volkswagena za ten rok spadną o połowę - do 6,4 mld euro, a w 2016 roku do 11 mld euro z 15,7 mld euro.
Skandal już spowodował spadek akcji Volkswagena o 40 proc., zmniejszając wartość rynkową koncernu o 30 mld euro (33 mld USD).

Volkswagen jest mocny finansowo, dysponując 20 mld euro netto, ale musi zachować z tego co najmniej 10 mld euro, żeby utrzymać rating kredytowy - podkreśla w swej analizie AP. (PAP)