W przetargu startowało 12 firm oraz konsorcjów. Oferta spółek z o.o. Egis Poland z Warszawy oraz WBP Zabrze była najtańszą w przetargu. Firmy te przygotują dokumentację i projekt obwodnicy Suwałk za ponad 1,4 mln zł - poinformował PAP rzecznik GDDKiA w Białymstoku Rafał Malinowski. Cena stanowiła 100 proc. kryterium oceny ofert.

Już wcześniej GDDKiA informowała, że najdroższa oferta w tym przetargu opiewała na 5 mln zł. Teraz podano także, że dwie oferty złożone przez firmę z Wielkiej Brytanii oraz polsko-hiszpańskie konsorcjum zostały odrzucone.
W ciągu 10 dni firmy mogą się odwołać od wyniku przetargu. Odwołaniami - jeśli takie będą - będzie się zajmować Krajowa Izba Odwoławcza - poinformował Malinowski. Dopiero po zakończeniu całej procedury odwoławczej będzie można podpisać umowę z firmami, które złożyły najkorzystniejszą ofertę. Na realizację umowy wykonawca będzie miał 17 miesięcy.

Wyłonione w przetargu konsorcjum ma przygotowywać całą dokumentację techniczną potrzebną do uzyskania pozwolenia na budowę tej inwestycji. Chodzi o obwodnicę Suwałk, która powstanie w ramach przyszłej drogi ekspresowej nr 61, oraz połączenie tej inwestycji z dzisiejszą drogą krajową nr 8.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Białymstoku planuje rozpocząć budowę obwodnicy Suwałk na przełomie 2014 i 2015 r. Obwodnica powstanie po zachodniej stronie miasta. Ma mieć 13 km długości. Dodatkowo powstanie 3-km odcinek łączący obwodnicę z drogą krajową nr 8. Droga ekspresowa ma być dwujezdniowa, na każdej mają być po dwa pasy ruchu. Na trasie będzie m.in. siedem przejść dla zwierząt, pięć mostów, chodniki i ścieżki rowerowe.

Według planów GDDKiA, pozwolenie na budowę obwodnicy Suwałk powinno być wydane w 2014 r.

Obwodnica Suwałk ma łączyć się z obwodnicą Augustowa, która powinna być gotowa wcześniej - w 2014 roku. Trwają prace projektowe; budowa ma ruszyć jeszcze w tym roku.(PAP)