W sumie Łódź otrzyma ponad 450 mln zł unijnej dotacji na projekt rozbudowy i modernizacji trasy tramwajowej wschód–zachód, łączącej osiedla mieszkaniowe: Retkinia i Olechów. Dodatkowo powstanie najnowocześniejszy w kraju - zdaniem magistratu - system sterowania ruchem, a to dzięki podłączeniu do jednej sieci ponad 220 skrzyżowań.

Łódź wystąpiła do resortu infrastruktury o dodatkowe pieniądze, okazało się bowiem, że oferty firm złożone w przetargu na wykonanie kolejnych odcinków trasy są wyższe, niż zakładało miasto o 114 mln zł. Resort przychylił się do naszego wniosku - powiedział PAP rzecznik Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi Wojciech Kubik.

Po podpisaniu aneksu z ministerstwem infrastruktury zostanie podpisana umowa z wykonawcą.

Przebudowa trasy W-Z wkracza w kolejny etap. W drugiej połowie czerwca czekają łodzian duże zmiany w organizacji ruchu i kursowaniu komunikacji miejskiej.

16 czerwca nastąpi otwarcie ul. Wólczańskiej, a tydzień później zaplanowano otwarcie przejazdu al. Kościuszki przez al. Mickiewicza w kierunku północnym.

Natomiast w nocy z 29 na 30 czerwca zamknięte zostaną ul. Żwirki i przejazd ul. Sienkiewicza. Zmiany będą dotyczyły wszystkich linii tramwajowych na trasie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego. Pojawi się tam komunikacja zastępcza.

Modernizacja trasy W-Z ma objąć m.in. budowę 18,5 km nowych torowisk tramwajowych oraz czterech punktów przesiadkowych. Jednym z nich ma być nowoczesny dworzec, który połączy linie ŁTR (północ-południe) z trasą wschód-zachód, na której linia tramwajowa ma być przedłużona o ok. 4 km. Nowa pętla na jej wschodnim krańcu powstanie na Olechowie.

Projekt obejmuje również m.in. budowę tunelu dla samochodów, ścieżek rowerowych i bezkolizyjnych skrzyżowań. Zakończenie prac zaplanowano na wrzesień 2015 r. Inwestycja kosztować ma 741 mln zł. (PAP)