Jak poinformowała rzeczniczka rzeszowskiego oddziału GDDKiA Joanna Rarus, najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Promost Consulting i IRP Biuro Projektów. „Dzisiaj podpisaliśmy umowę z tym konsorcjum. Czas na wykonanie zadania to 19 miesięcy. Koncepcja zostanie przygotowana wraz z pełnym rozpoznaniem geologicznym i hydrogeologicznym" - dodała.

Rarus podkreśliła, że w ramach zamówienia wykonawca przygotuje m.in. analizy i prognozy ruchu, wariantowe rozwiązania techniczne planowanej drogi wraz z obiektami inżynierskimi i dokumentację bezpieczeństwa tunelu, który ma powstać w ramach tej inwestycji.

„Konsorcjum wykona też kompleksowe rozpoznanie geologiczne, przygotuje i opracuje opinię geotechniczną, dokumentację hydrogeologiczną oraz będzie prowadził monitoring występujących na tym odcinku osuwisk” - zaznaczyła.

Koncepcja programowa, którą przygotuje konsorcjum, doprecyzuje dotychczas wypracowane przez GDDKiA założenia projektowe i przedstawi wariantowe rozwiązania obiektów drogowych i inżynierskich. Jak wyjaśniła rzeczniczka, koncepcja pomoże wybrać GDDKiA docelowe rozwiązania projektowe i technologię realizacji. „Uściśli również zakres rzeczowy i finansowy tej inwestycji” - powiedziała Rarus.

Przygotowanie i realizacja inwestycji w zakresie dróg publicznych. Komentarz
Patrycja Antoniak, Maksymilian Cherka, Filip Elżanowski, Krzysztof Andrzej Wąsowski
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł



Budowa odcinka S19 od Rzeszowa do Babicy będzie realizowana w systemie projektuj-buduj. W ramach tego odcinka przewiduje się wykonanie obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 1,3 km, pięciu estakad, wiaduktu oraz przejść dla zwierząt. Droga będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.

Dla kolejnego odcinka S19 od Babicy do Barwinka na granicy państwa przetarg na wykonanie koncepcji programowej ma być ogłoszony niebawem.

W sumie odcinek S19 od Rzeszowa do Barwinka będzie miał ponad 85 km długości. Szacunkowy koszt powstania tej trasy to ok. 9 mld zł. W ramach tego odcinka konieczna będzie budowa m.in. 4 tuneli i prawie 50 estakad.

Droga ekspresowa S19 ma stać się główną trasą komunikacyjną na kierunku północ - południe we wschodniej części kraju. Ma przebiegać od przejścia z Białorusią w Kuźnicy do granicy ze Słowacją w Barwinku.

Ma być też częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia, która przebiegać będzie z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. (PAP)