O decyzji ministerstwa poinformował w piątek na konferencji prasowej w Rzeszowie poseł do Parlamentu Europejskiego Tomasz Poręba (PiS).

Zaznaczył, że pieniądze będą wykorzystane m.in. na prace hydrologiczno-geologiczne. „Przyznanie przez rząd blisko 70 mln zł na prace przygotowawcze to realny start budowy S19. Budowa Via Carpatia (S19 będzie jej częścią-PAP) przyspiesza coraz bardziej i tej inwestycji w Polsce już nic nie zatrzyma” - dodał.

Zdaniem europosła, działania ministerstwa infrastruktury odnośnie Via Carpatia dowodzą, że „jest to projekt strategiczny dla rządu premier Beaty Szydło”.

Poręba podkreślił, że mijający rok był wyjątkowo dobry dla S19. „Zostały rozpisane przetargi na budowę tej drogi w kierunku Lublina, otwarto część obwodnicy Lublina w ciągu drogi S19, ruszył II etap przetargu na obwodnicę Stalowej Woli i Niska oraz na odcinek Lasy Janowskie-Nisko” - wyliczył.

Przypomniał również, że zagwarantowano środki na S19 do Babicy, a GDDKiA otrzymała pozytywną decyzję środowiskową na budowę całego odcinka S19 Rzeszów-Barwinek.

W konferencji wziął udział także dyrektor rzeszowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Wiesław Kaczor, który powiedział, że decyzja o przyznaniu przez ministerstwo ok. 70 mln zł jest „przełomowa”.

„Pamiętajmy, że mówimy o odcinku od Rzeszowa do Barwinka. Jest to kluczowy szlak dla Rzeszowa i regionu, który odciąży istniejące drogi. Te pieniądze przeznaczymy na wykonanie koncepcji programowej, której elementem są m.in. badania geologiczne” – dodał Kaczor.

Jak poinformował rzeszowski oddział GDDKiA, dzięki pieniądzom z ministerstwa będzie można podpisać umowę na koncepcję programową dla odc. Rzeszów południe – Babica. Natomiast dla odc. Babica - Barwinek przetarg na wykonanie koncepcji będzie ogłoszony w najbliższym czasie.

Odcinek S19 od Rzeszowa do Barwinka będzie miał ponad 85 km długości. Szacunkowy koszt powstania tej trasy to ok. 9 mld zł. W ramach tego odcinka konieczna będzie budowa m.in. 4 tuneli i prawie 50 estakad.

Droga ekspresowa S19 ma stać się główną trasą komunikacyjną na kierunku północ - południe we wschodniej części kraju. Ma przebiegać od przejścia z Białorusią w Kuźnicy do granicy ze Słowacją w Barwinku.

Ma też być częścią międzynarodowej trasy Via Carpatia, która przebiegać ma z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. (PAP)