Pociąg Inspiro m.in. z prezydent Warszawy, wiceprezydentem Jackiem Wojciechowiczem, prezesem warszawskiego metra Jerzym Lejkiem oraz tłumem dziennikarzy wyruszył ze stacji Rondo Daszyńskiego i przejechał przez kolejnych sześć stacji II linii do Dworca Wileńskiego. Następnie pociąg wrócił na Rondo Daszyńskiego.

Był to pierwszy, techniczny przejazd całym centralnym odcinkiem II linii metra, w którym mogli wziąć udział m.in. przedstawiciele mediów.

Jak podkreśliła Gronkiewicz-Waltz, centralny odcinek to najdłuższy fragment podziemnej kolejki, który będzie oddawany jednocześnie. "Przy budowie I linii nigdy nie było oddawanych tyle stacji na raz" - dodała.

Przypomniała, że po zakończeniu budowy, co według planów ma nastąpić 30 września, odbędą się odbiory techniczne. "Najpierw będą nasze odbiory wewnętrzne (...) a potem będą odbierać podmioty zewnętrzne, czyli straż pożarna, Urząd Transportu Kolejowego, nadzór budowlany, również Państwowa Inspekcja Sanitarna" - powiedziała dziennikarzom Gronkiewicz-Waltz.

Jak dodał prezes warszawskiego metra Jerzy Lejk, odbiory techniczne mogą potrwać od 30 do 60 dni.

"Mam nadzieję, że uda nam się centralnym odcinkiem II linii metra pojechać jeszcze w tym roku” - mówiła Gronkiewicz-Waltz. Pytana o wrażenia po przejeździe prezydent zwróciła uwagę na wystrój ścian stacji autorstwa światowej sławy polskiego artysty Wojciecha Fangora. Jej zdaniem warszawskie metro jest dużo ładniejsze niż londyńskie.

Na II nitce podziemnej kolejki trwają ostatnie prace. "Na stacji Centrum Nauki Kopernik zostały (do położenia) okładziny kamienne, podłączenie ostatnich instalacji elektrycznych, dokończenie dźwiękowego systemu ostrzegania, część instalacji systemu monitoringu. To są ostatnie prace wykończeniowe" - powiedział PAP rzecznik wykonawcy centralnego odcinka II linii metra Mateusz Witczyński.

Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.

Pierwsze naziemne prace rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 r., a w maju 2012 r. tarcza "Anna" (nosząca imię na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) rozpoczęła drążenie tunelu II linii metra.

Pierwotnie planowo, że budowa II linii zakończy się w październiku 2013 r., jednak prace opóźniły się m.in. z powodu zalania terenu budowy stacji Centrum Nauki Kopernik. W sierpniu 2012 roku budowniczowie podczas prac natrafili na ciek wodny, teren budowy stacji został zalany, zamknięty został tunel Wisłostrady, a prace naprawcze trwały prawie rok, do czerwca 2013 r. (PAP)