"W sobotę o godz. 4.44 z przystanku na Retkini wyruszy pierwszy tramwaj na Olechów. O godz. 6.00 ruszą również wszystkie pasy umożliwiające komunikację samochodową. To największa w czasach współczesnych inwestycja w naszym mieście" – podkreśliła prezydent Łodzi, która w piątek spotkała się z łodzianami na nowym dworcu przesiadkowym w al. Mickiewicza.

Zdanowska dodała, że w trakcie dwuletniej przebudowy trasy W-Z powstało siedem zintegrowanych przystanków komunikacji miejskiej, 17 kilometrów nowych torów, dzięki którym połączenie tramwajowe zyskało osiedle Olechów. Inwestycja objęła także przeszło 200 skrzyżowań podłączonych do centralnego systemu sterowania ruchem, nową infrastrukturę rowerową, likwidację przejść podziemnych, montaż wind.

"Chcę uprzedzić, że w ciągu pierwszego miesiąca nie wszystko będzie funkcjonować idealnie. Ten czas potrzebny jest na skalibrowanie systemu sterowania ruchem. Na pewno będzie wiele potknięć, za co z góry przepraszam" - zaznaczyła prezydent.

Zdanowska uprzedziła, że na poboczach trasy wciąż prowadzone będą prace, spowodowane tym, że w trakcie realizacji projekt został rozszerzony, m.in. o przebudowę placu przed Urzędem Marszałkowskim i nowe nawierzchnie drogowe.

Zgodnie z planami miejskiego przewoźnika, linię tramwajową na trasie W-Z mają obsługiwać nowe składy SWING produkcji bydgoskich zakładów PESA. 22 pojazdy miały dotrzeć do Łodzi na otwarcie trasy, jednak - według Zdanowskiej - producent ma lekkie opóźnienie i obiecuje dostarczyć je w grudniu.

"Wartość podstawowa inwestycji to 747 mln zł, z czego dofinansowanie z UE wyniosło 532 mln zł. Prace dodatkowe przy przebudowie trasy kosztowały ok. 25 mln zł i zostały sfinansowane przez miasto" – poinformował dyrektor Zarządu Dróg i Transportu Grzegorz Nita.

Modernizacja trasy W-Z - która jest jedną z najważniejszych dla komunikacji w Łodzi arterii, łączącą dwa duże osiedla: Retkinię i Olechów - objęła m.in. budowę ponad 17 km nowych torowisk tramwajowych oraz czterech punktów przesiadkowych. Jeden z nich (przy DH "Central") to nowoczesny dworzec z czterema peronami, który łączy linie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego (północ-południe) z trasą wschód-zachód.

Linia tramwajowa w kierunku wschodnim została wydłużona o 4 km, dzięki czemu powstało nowe połączenie z Olechowem. W ramach przebudowy na trasie powstały m.in. tunel dla samochodów, ścieżki rowerowe i bezkolizyjne skrzyżowania. (PAP)

agm/ pz/