List intencyjny ws. rowerowego połączenia Częstochowy ze Mstowem lokalne samorządy podpisały przed rokiem. Po stronie Częstochowy chodziło o budowę ok. 700-metrowej ścieżki z nawierzchnią z tłucznia lub gresu kamiennego wraz m.in. z zadaszonymi miejscami odpoczynku (łącznie za ok. 270 tys. zł).

Nowa droga rowerowa rozpoczyna się na przedłużeniu częstochowskiej ul. Mstowskiej, za ośrodkiem Pegaz. Biegnie w kierunku tzw. Przeprośnej Górki, gdzie znajduje się Sanktuarium św. Ojca Pio - często ostatni przystanek pielgrzymów w drodze na Jasną Górę.

Nowa droga na razie kończy się w lesie – znakiem z symbolem roweru i ostrzeżeniem „przejazd ekstremalny”. Liczący ok. 1,4 km fragment od strony Mstowa ma być gotowy – według informacji wójta gminy Tomasza Gęsiarza - w przyszłym roku.

„Ta inwestycja to efekt porozumienia ze Mstowem, ale także realizacji programu budowy infrastruktury rowerowej, dzięki któremu możemy poprawiać warunki dla rowerzystów nie tylko przy okazji budowy czy modernizacji ulic” - powiedział we wtorek prezydent Częstochowy Krzysztof Matyjaszczyk.

„+Rower to jest świat+ - śpiewa Lech Janerka, a droga do Mstowa to nasze rowerowe +okno na świat+ i brama na Jurę” - dodał Matyjaszczyk akcentując, że miasto projektuje teraz połączenie z sąsiadującym ze Mstowem od południa jurajskim Olsztynem.

Inne inwestycje miasta objęte m.in. wartym ok. 1,5 mln zł tegorocznym programem rozbudowy infrastruktury rowerowej to - obok drogi w stronę Mstowa i projektu połączenia do Olsztyna – finalizowane prace nad połączeniem ul. Rejtana ze Skwerem Junaków (pod przystankiem kolejowym Częstochowa Raków) oraz droga rowerowa od ul. Złotej do Ronda Havla (do końca roku).

Aktualne inwestycje drogowe uwzględniające budowę infrastruktury rowerowej to z kolei: zakończona już przebudowa ul. Jana III Sobieskiego (ok. 600 m ciągu pieszo–rowerowego), dobiegająca końca przebudowa alei Wyzwolenia (łącznie ok. 2 km ciągów pieszo–rowerowych oraz rozplanowana do połowy 2018 r. budowa i przebudowa drogi wojewódzkiej nr 908 (ponad 6,5 km ciągów pieszo-rowerowych).

Według danych z początku br. Częstochowa dysponuje siecią ok. 60 km dróg rowerowych. Najdłuższy odcinek (ok. 6,5 km) powstał w ub. roku wzdłuż ul. Warszawskiej, łącząc Częstochowę z gminą Rędziny.

Miasto, przymierzając się do kolejnych inwestycji komunikacyjnych realizowanych m.in. ze środków unijnych, zamówiło analizę transportową. Wyniki badań m.in. nie potwierdziły konieczności budowy tam nowych linii tramwajowych. Specjaliści wskazali, że zgodnie z ideą zrównoważonego transportu oraz wobec lokalnych uwarunkowań tramwaj powinien być główną osią transportową - uzupełnioną siecią połączeń autobusowych i środków alternatywnych, w tym rowerów.(PAP)