Mieszkańcy Krakowa od 20 do 28 czerwca głosowali, na co wydane zostanie 14 mln zł w ramach budżetu obywatelskiego, przy czym budżet inwestycji ogólnomiejskich wynosił 10 mln zł, a na zadania dzielnicowe przeznaczone były 4 mln zł. Krakowianie zgłosili 611 wniosków, a wybierali spośród 467 projektów.

Jak poinformował w poniedziałek przewodniczący Rady Miasta Krakowa Bogusław Kośmider, wśród projektów ogólnomiejskich największą liczbę głosów uzyskał tor motocyklowo – samochodowy (koszt budowy - 3 mln zł). Kolejne miejsca zajęły projekty: Bezpłatny Angielski 5 Razy w Tygodniu dla Krakowskich Uczniów (koszt 882 500 zł), Zagospodarowanie Zalewu Bagry (koszt 3 mln zł), Publiczne kąpielisko wraz z ogólnodostępną plażą miejską zlokalizowane na terenie kamieniołomu na Zakrzówku (3 mln zł).

W głosowaniu na inwestycje dzielnicowe zwyciężyły m.in. projekty: Kwieciste Planty (rewitalizacja Plantów Dietlowskich); rewitalizacja Parku Krakowskiego; odtworzenie miejsca rekreacji i wypoczynku - Stawów w Parku Dworskim na Dębnikach; budowa chodnika dla mieszkańców ulicy Petrażyckiego; siłownia na wolnym powietrzu w dzielnicy Podgórze Duchackie; przebudowa skrzyżowania ulic: Heleny, Barbary i Ćwiklińskiej; oznakowanie ścieżek biegowych w Parku Lotników Polskich; darmowy miejski Internet w Bieńczycach; i projekt "W dzikie wino zaplątane" – poprawa estetyki 50 zaniedbanych altan śmietnikowych w Nowej Hucie poprzez nasadzenie pnączy.

"Zwycięskie projekty będą realizowane w roku 2015 i 2016. Jeżeli chodzi o projekty ogólnomiejskie, to w tym momencie przygotowujemy zarządzenie prezydenta, w którym będzie wskazany harmonogram realizacji tych projektów. Jeżeli chodzi o projekty dzielnicowe, to wyniki przekazujemy do poszczególnych dzielnic i to dzielnice uchwałami rad dzielnic będą wskazywały harmonogram realizacji" – powiedział Mateusz Płoskonka z wydziału spraw społecznych UMK.

Z dużym aplauzem podczas ogłaszania wyników głosowania przyjęte zostało przez zebranych zwycięstwo projektu wybudowania toru motocyklowo-samochodowego. "Wnioskowaliśmy, by tor powstał na Rybitwach koło oczyszczalni ścieków Płaszów. Mamy nadzieję, że powstanie jak najszybciej" – powiedział jeden z inicjatorów projektu Szczęsny Filipiak ze Stowarzyszenia MotoAutostrada.

Jak poinformował, tor będzie przeznaczony dla wszystkich obywateli "po to, żeby podnosić kwalifikacje i żeby przysłowiowy ojciec mógł wziąć syna i pouczyć go jeździć samochodem lub motocyklem". "Taki tor jest niezwykle potrzebny dla mieszkańców Krakowa. Nie podoba nam się duża liczba wypadków i ofiar, a jedną z przyczyn jest to, że przeciętny kierowca nie ma gdzie podnosić swoich umiejętności" – powiedział Szczęsny Filipiak.

Zobacz książkę "Partycypacja społeczna w samorządzie terytorialnym" dostępną w księgarni internetowej Profinfo >>

W głosowaniu, w którym uczestniczyło ponad 50 tys. mieszkańców, łącznie oddano prawie 48,5 tys. ważnych głosów. Przez internet zagłosowało nieco ponad 37 tys. osób, w lokalach wyborczych ponad 13 tys. osób. Frekwencja wyniosła 7,5 proc.

W tym roku zmieniono regulamin budżetu - w konsekwencji mieszkańcy mieli mniej czasu na złożenie projektów. Samo głosowanie odbyło się wcześniej, bo już w czerwcu, a nie jak przed rokiem na przełomie września i października. Nowością była też możliwość odwołania od decyzji urzędników, którzy weryfikowali projekty. Z tej drogi skorzystali autorzy 41 odrzuconych projektów. Pozytywnie rozpatrzono osiem odwołań. Część mieszkańców krytykowała, że okres składania odwołań był za krótki i przypadł w czasie długiego weekendu, gdy wiele osób wyjechało.

W ub. roku krakowianie zgłosili do budżetu obywatelskiego 656 projektów, a głosowaniu poddanych zostało 459 z nich. Zrealizowane zostały lub będą m.in. sekundniki na głównych sygnalizacjach świetlnych w mieście, darmowy internet miejski i tablice informujące o zanieczyszczeniu powietrza. "W tym roku mamy zrealizować pozostałe projekty; mam nadzieję, że do końca tego roku wszystkie ubiegłoroczne projekty będą dokończone i zrealizowane" – powiedział Mateusz Płoskonka.(PAP)

hp/ mhr/