Ośrodek Badań, Studiów i Legislacji Krajowej Rady Radców Prawnych przedstawił stanowisko dotyczące projektu rozporządzenia ministra sprawiedliwości z 5 listopada 2025 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie rejestru fundacji rodzinnych. Został on opracowany na podstawie art. 127 ustawy o fundacji rodzinnej i częściowo odpowiada na postulaty zgłaszane przez interesariuszy – pełnomocników, fundatorów oraz uczestników obrotu gospodarczego.

Co do zasady popieramy kierunek proponowanych zmian, podkreślając jednocześnie konieczność równoległej nowelizacji ustawy o fundacji rodzinnej, aby zapewnić pełną skuteczność projektowanych rozwiązań.

Konieczność zmian ustawowych

Projekt rozporządzenia przewiduje możliwość samodzielnego pobierania informacji z rejestru w formie elektronicznej. Dodanie par. 30a ma umożliwić uzyskanie komputerowego wydruku odpowiadającego treści odpisu lub zaświadczenia. Wydruk taki – jako pozbawiony waloru dokumentu urzędowego – nie będzie jednak mógł zostać wykorzystany w czynnościach notarialnych, takich jak: założenie fundacji rodzinnej, zmiana statutu, zbycie lub wniesienie mienia.

Dlatego niezbędna jest nowelizacja ustawowa, która:

  • nada dokumentom pobieranym z systemu status dokumentu urzędowego (vide art. 4 ust. 3 oraz art. 4aa ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym),
  • umożliwi ich wykorzystanie w obrocie prawnym, w tym w czynnościach notarialnych.

Bez tej zmiany regulacja zawarta w projekcie będzie miała wyłącznie charakter informacyjny.

 

Nowość
Fundacja rodzinna. Ujęcie prawne i podatkowe. Komentarz
-30%

Cena promocyjna: 167.3 zł

|

Cena regularna: 239 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 167.3 zł


Konieczność zapewnienia publikacji danych w czasie rzeczywistym

Inną zmianą ma być publikowanie informacji z rejestru fundacji rodzinnych na stronie internetowej sądu. Popieramy ten kierunek, jednak należy zwrócić uwagę, że dane nie będą publikowane w czasie rzeczywistym. Brak bieżącej aktualizacji może prowadzić do istotnych problemów praktycznych:

  • kolizji nazw fundacji rodzinnych,
  • składania wniosków z nazwą już zajętą,
  • wydłużenia postępowań rejestrowych.

W celu uniknięcia tych trudności zasadne jest wprowadzenie publikacji danych w czasie rzeczywistym – analogicznie do CEIDG, KRS oraz rejestru beneficjentów rzeczywistych.

Poparcie dla elektronicznych odpisów, wyciągów i zaświadczeń

Projekt przewiduje również możliwość uzyskiwania odpisów, wyciągów, zaświadczeń oraz informacji w formie elektronicznej. Popieramy te zmiany, wskazując jednocześnie na potrzebę doprecyzowania w rozporządzeniu, że informacje o fundacjach rodzinnych wpisanych do rejestru udostępnia się bezpłatnie (vide art. 4a ust. 3 ustawy o KRS).

Rozwiązania te przyczynią się do:

  • przyspieszenia obsługi wniosków,
  • zmniejszenia obciążenia sądów (brak konieczności wysyłki dokumentów papierowych),
  • ułatwienia dostępu do danych.

Elektroniczne formy dokumentów są zgodne z oczekiwaniami uczestników obrotu oraz kierunkiem rozwoju administracji cyfrowej.

Integracja rejestru fundacji rodzinnych

W celu harmonizacji postępowania i ujednolicenia zasad pozyskiwania informacji przez Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim jako sąd rejestrowy, postulujemy wprowadzenie:

  • automatycznego nadawania numerów NIP i REGON fundacji rodzinnej z chwilą wpisu oraz powiązania danych z Krajową Ewidencją Podatników i krajowym rejestrem urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (vide art. 20 ust. 1a ustawy o KRS),
  • zwolnienia z opłat za zgłoszenie numerów NIP i REGON do rejestru (vide art. 20 ust. 1d ustawy o KRS),
  • automatycznego nadania adresu do doręczeń elektronicznych z chwilą wpisu (vide art. 20 ust. 1aa ustawy o KRS),
  • umożliwienia sądowi rejestrowemu weryfikacji członków organów fundacji rodzinnej w Krajowym Rejestrze Karnym w zakresie braku prawomocnego skazania za przestępstwa wskazane w ustawie o fundacji rodzinnej – co wyeliminuje konieczność przedkładania zaświadczeń o niekaralności (vide art. 4d ust. 2 ustawy o KRS).

Możliwość uzyskania elektronicznego dostępu do akt postępowania

Postulujemy zmianę brzmienia art. 113 ust. 2 ustawy o fundacji rodzinnej poprzez zastąpienie sformułowania „w obecności pracownika sądu rejestrowego” zwrotem „za zgodą sądu”. Umożliwi to uzyskiwanie elektronicznego dostępu do akt rejestrowych po nadaniu odpowiedniego hasła – analogicznie do rozwiązań stosowanych w Krajowym Rejestrze Sądowym.

Podsumowanie

Ośrodek Badań, Studiów i Legislacji Krajowej Rady Radców Prawnych co do zasady popiera kierunek projektu, w szczególności:

  • rozszerzenie dostępności dokumentów elektronicznych,
  • możliwość składania wniosków drogą elektroniczną,
  • udostępnianie informacji w formie wydruku komputerowego.

Jednocześnie podkreślamy konieczność równoległej nowelizacji ustawy o fundacji rodzinnej, aby:

  1. umożliwić wykorzystanie dokumentów pobieranych elektronicznie w czynnościach obrotu, w tym notarialnych,
  2. zapewnić publikację danych z rejestru w czasie rzeczywistym,
  3. zagwarantować bezpieczeństwo obrotu oraz pełną efektywność nowych rozwiązań,
  4. ustandaryzować proces rejestracji fundacji rodzinnych poprzez automatyzację przekazywania danych (NIP, REGON, adres do doręczeń elektronicznych, dane z KRK).