Mosty łączą elbląską starówkę z Wyspą Spichrzów, leżącą po drugiej stronie rzeki Elbląg.
Przebudowa mostów i nabrzeża trwała trzy lata. Jak powiedział PAP inżynier kontraktu Tadeusz Brzeziński, była to trudna inwestycja, gdyż według zamysłów projektantów mosty zwodzone miały nawiązywać do przedwojennych konstrukcji. Projektanci nie mogli jednak wzorować się na przedwojennych planach, bo te zaginęły. Mosty odwzorowano na podstawie starych fotografii.

Jeden most służy wyłącznie jako kładka dla pieszych, drugi jest przeznaczony zarówno dla pieszych, jak i dla ruchu samochodowego. Mosty mają budowę dwuklapową, co oznacza, że aby żaglówka albo statek o wysokości powyżej 2,7 metra mógł przepłynąć, klapy mostu muszą się unieść do góry symetrycznie. Mosty wyposażone są w system sterowania automatycznego, znajdujący się w filarach pod lustrem wody.

Jak podał urząd miasta, mosty będą otwierane kilka razy dziennie, umożliwiając przepłynięcie jednostkom z Zalewu Wiślanego na rzekę Elbląg. Głębokość toru wodnego na tej rzece sięga 3,5 metra.

Od strony starówki nabrzeże zostało przystosowane do cumowania motorówek, jachtów oraz statków.