Według prezydenta miasta Jacka Majchrowskiego, budowa nowej linii tramwajowej na północy jest jedną z największych inwestycji, jakie miasto zamierza zrealizować w najbliższych latach, na którą czekali mieszkańcy tych obszarów. W maju tego roku prezydent deklarował, że obecnie władze miasta kładą nacisk na poprawę dostępności komunikacyjnej północnych części Krakowa.

Całkowita wartość tego projektu to blisko 379 mln zł. Unijne dofinansowanie wyniesie ponad 151 mln zł z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Umowę z wykonawcą inwestycji - konsorcjum Przedsiębiorstwa Usług Technicznych Intercor i Przedsiębiorstwa Inżynieryjnych Robót Kolejowych Tor-Krak - podpisano w maju tego roku. Zadanie będzie realizowane w systemie "zaprojektuj i zbuduj".

Według zapowiedzi przedstawicieli konsorcjum, prace budowlane powinny się rozpocząć pod koniec lata 2018 r. i zakończyć w grudniu 2020 r.

Pięciokilometrowa trasa poprowadzi przez osiedla Krowodrza Górka, Prądnik Biały i ul. Pachońskiego do Górki Narodowej. Inwestycja obejmuje m.in. budowę i rozbudowę torowiska tramwajowego wraz z budową przystanków tramwajowych, peronów i zatok autobusowych oraz budowę sieci trakcyjnej.

W zakres prac wchodzi także przebudowa pętli tramwajowo-autobusowej Krowodrza Górka, budowa pętli tramwajowo-autobusowej Górka Narodowa, a także budowa trzech parkingów w systemie Park&Ride: w rejonie pętli tramwajowej Krowodrza Górka, przy skrzyżowaniu z ul. Pachońskiego oraz przy pętli końcowej Górka Narodowa.

W ramach zadania przebudowane zostaną ulice Pachońskiego, Siewna, Bociana. Powstanie też nowy odcinek drogi na osiedlu Górka Narodowa - od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha do al. 29 Listopada.

We wtorek przedstawiciele władz miasta podpisali też umowę na dofinansowanie ze środków UE modernizacji krakowskich torowisk w 2018 roku o wartości 76,5 mln zł.

W ramach projektu już są lub będą modernizowane torowiska na ulicach: Basztowej, Zwierzynieckiej, Kościuszki, Krakowskiej, Starowiślnej, Królewskiej, Podchorążych, Bronowickiej, a także al. Solidarności i rondzie Kocmyrzowskim.

Przedstawiciele miasta podkreślili, że przebudowa zdegradowanych odcinków torowisk tramwajowych będzie miała wpływ na poprawę płynności ruchu, bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ruchu oraz ograniczy negatywny wpływ transportu na środowisko naturalne. Modernizacja pozwoli również na redukcję oddziaływania hałasu i drgań oraz zanieczyszczeń powietrza.

Perony, przystanki, wiaty tramwajowe zostaną tak przebudowane, aby ułatwić dostęp do pojazdów komunikacji miejskiej osobom niepełnosprawnym, starszym czy opiekunom z dziećmi.

Projekt zostanie dofinansowany ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.(PAP)

Autor: Rafał Grzyb

Edytor: Dorota Kazimierczak