Zakaz wejdzie w życie 1 czerwca 2019 roku w odniesieniu do nowych statków, natomiast po kolejnych dwóch latach statków wyprodukowanych wcześniej - sprecyzowano w komunikacie IMO.

Decyzja została podjęta już w 2011 roku na poziomie jednej z komisji IMO, zajmującej się ochroną morskiego środowiska naturalnego, która w tym celu określiła cały Bałtyk jako tzw. strefę specjalną. Pięć lat trwało ustalenie kalendarza wprowadzenia zakazu w życie.

Szwedzka minister infrastruktury Anna Johansson wyraziła zadowolenie z przyjętego zakazu, żałując jednocześnie, że wprowadzono go tak późno na skutek oporu szeregu krajów położonych nad Bałtykiem.

"Negocjacje były długie i czasami delikatne, ponieważ duża liczba krajów była przeciwko" - powiedziała minister, nie wymieniając tych krajów z nazwy. Niektóre z nich podnosiły, że w bałtyckich portach jest zbyt mało punktów odbioru ścieków ze statków.

Dowiedz się więcej z książki
Prawo ochrony środowiska. Komentarz
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł

Według Johansson zakaz przyczyni się do wspierania zrównoważonego transportu morskiego, który np. będzie prowadził do rozwoju turystyki.

IMO zachęca kraje członkowskie, by dobrowolnie zaczęły przestrzegać zakazu na całym Bałtyku, nie czekając aż formalnie wejdzie on w życie. (PAP)