Otwarcie ofert to kolejny krok na drodze do przygotowania przyszłorocznej inwestycji. Jak poinformował Bartłomiej Sarna, rzecznik prasowy PKP SA we Wrocławiu "komisja przetargowa sprawdza złożone oferty pod kątem formalnym i prawnym". "Na początku września powinna być znana firma, która przygotuje projekt. Pracownia, która zostanie wybrana w postępowaniu przetargowym będzie miała 20 tygodni od podpisania umowy na opracowanie dokumentacji przebudowy dworca” - powiedział.

Projektanci, którzy zostaną wybrani w przetargu przygotują projekt zagospodarowania terenu oraz projekt budowlany i wykonawczy, wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę i nadzorem autorskim inwestycji. Wśród zadań projektantów są m.in. przygotowanie koncepcji zagospodarowania przestrzeni dworcowej, a także wykonanie badań i analiz stanu technicznego budynku.

Przebudowa dworca kolejowego w Gliwicach jest jedną z kluczowych inwestycji z wykorzystaniem środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko realizowanych przez PKP SA. Głównym celem przedsięwzięcia jest dostosowanie struktury przestrzennej dworca do współczesnych wymagań i standardów obsługi podróżnych, a także poprawa estetyki dworca.

Gmach będzie dostosowany do obsługi osób niepełnosprawnych oraz wyposażony w nowoczesne system informacji wizualnej i akustycznej. Poprzez instalację nowoczesnego systemu monitoringu ma się poprawić bezpieczeństwo na dworcu i w jego najbliższym otoczeniu.
Szczegóły związane z inwestycją będą znane po zakończeniu prac projektowych i ogłoszeniu przetargu na wybór wykonawcy prac budowlanych. Ma to nastąpić w pierwszym kwartale przyszłego roku.

Dworzec kolejowy w Gliwicach zostanie przebudowany ze środków z bieżącego okresu programów unijnych. Oznacza to, że przebudowa musi zakończyć się w 2015 r. Chodzi o unijny projekt "Przebudowa kompleksu dworcowego Gliwice", który w listopadzie ub. roku został przesunięty z listy projektów rezerwowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na listę podstawową.

Po przesunięciu projektu, PKP SA rozpoczęły procedurę środowiskową i zamówiły studium jego wykonalności. Dokument ten miał m.in. określić, czy inwestycja jest możliwa jeszcze w ramach bieżącego okresu programów unijnych. Wykonawca studium, konsorcjum firm Systra i BBF, przekazał je kolejarzom na początku czerwca.

Zgodnie z wcześniejszymi założeniami dworzec ma być przebudowany w latach 2014-2015 kosztem 170,8 mln zł, z czego 83,7 mln zł to dofinansowanie unijne. Inwestor, czyli Polskie Koleje Państwowe SA, zaplanował m.in. przebudowę wnętrz istniejącego budynku dworca oraz modernizację infrastruktury torów i peronów.

Budynek gliwickiego dworca zbudowano w latach 1924-1925. Rocznie korzysta z niego ok. 5,7 mln podróżnych. W ostatnich latach obiekt nie był odnawiany. Wcześniejsze, plany PKP SA zakładały jego modernizację w latach 2011-2013. Koszty szacowano na ok. 30 mln zł.

Zapowiadany wówczas zakres prac miał objąć budynek dworca wraz z placem dworcowym. W ramach tych prac przewidywano m.in. odnowienie elewacji budynku wraz z wymianą drzwi i okien, instalacji, a także zmianę aranżacji przestrzeni ogólnodostępnych.