Twarzami nowej odsłony kampanii zachęcającej mieszkanki województwa świętokrzyskiego do badań profilaktycznych zostały małżeństwa aktorskie z kieleckiego Teatru im. Stefana Żeromskiego: Beata Pszeniczna i Dawid Żłobiński (profilaktyka raka szyjki macicy) oraz Teresa i Mirosław Bielińscy (profilaktyka raka piersi).

- Nawet przez chwilę się nie zastanawiałam, czy wziąć udział w tej kampanii. Przecież zdrowie i profilaktyka to najważniejsza sprawa dla kobiety. Często o tym zapominamy, odsuwamy na dalszy plan, a do zastanowienia skłania nas dopiero choroba. Tak było w mojej rodzinie, dlatego ja namawiam do badań – powiedziała Beata Pszeniczna.

Materiały promujące profilaktykę raka piersi i raka szyjki macicy utrzymane są w ciepłych, żywych barwach. Szczególną uwagę przyciągają aktorki eksponujące owoce – arbuzy symbolizujące piersi i odwróconą gruszkę, przypominającą kształtem macicę i szyjkę macicy.

- Wykorzystaliśmy zieleń jako symbol witalności, zdrowia i róż kojarzący się z kobiecością. Owoce symbolizują zdrowy tryb życia i zachęcają do podjęcia pozytywnych działań na rzecz swojego zdrowia. Specjalnie dobrana czcionka "second Chance", czyli druga szansa, podkreśla osobiste przesłanie kobiet - daj sobie drugą szansę, zbadaj się – wyjaśnił dr hab. Paweł Opaliński, autor projektu graficznego kampanii.

 [-DOKUMENT_HTML-]

- Nie chcemy straszyć rakiem. Chcemy przekonać kobiety, że badania profilaktyczne są przyjemne i służą zdrowiu. Tym bardziej, że 90 procent wyników mammografii i cytologii to wyniki dobre, potwierdzające, że pacjentka jest zdrowa. Ale, żeby to wiedzieć, trzeba się badać – dodał dr Leszek Smorąg ze ŚCO.

- Na słowa "onkologia", "nowotwór" czy  "rak" ludzie reagują strachem, wypierając informację ze swojej świadomości. My chcemy pokazać, że profilaktyka onkologiczna to dbanie o siebie, dlatego sięgnęliśmy po lekki, apetyczny wizerunek, który ma intrygować, rozbawić i wywołać pozytywne uczucia. Nawet przyjęliśmy roboczą nazwę naszego cytomammobusa: "Salon profilaktyki", żeby kobiety traktowały mammografię i cytologię tak samo jak wizytę w salonie kosmetycznym – podkreśliła rzeczniczka ŚCO Izabela Opalińska.

Jak wynika z danych świętokrzyskiego oddziału NFZ w pierwszym półroczu 2017 roku mammografię w województwie świętokrzyskim wykonało tylko 38 procent uprawnionych do tego kobiet, a cytologię nieco ponad 20 procent. Jak poinformowała Dorota Węglińska, koordynator mobilnej pracowni diagnostycznej ŚCO, w pierwszym półroczu 2017 roku w cytomammobusie wykonano już 800 mammografii i 500 cytologii.(pap)