"Dzięki temu zostanie uruchomiona większa liczba pociągów pomiędzy obu stolicami województwa. Spodziewamy się, że pierwsze nowe składy wyjadą na trasę jesienią 2013, a uruchomienie wszystkich oznacza połączenia co 30 minut w szczycie i co godzinę poza szczytem" - poinformowała rzeczniczka marszałka województwa kujawsko-pomorskiego Beata Krzemińska.

Władze samorządowe województwa chcą kupić w sumie pięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń kolejowych na trasie Toruń Wschodni–Bydgoszcz Główna. Pociągi będą dostosowane do potrzeb osób z problemami w poruszaniu się oraz zostaną wyposażone w system monitoringu i dostęp do internetu bezprzewodowego.

"Przetarg na zakup taboru planowany jest na koniec 2012 roku. Dostawa pierwszych dwóch sztuk nowego taboru zostanie założona do września 2013, a do listopada 2014 na trasę wyjadą wszystkie zamówione składy" - dodała Krzemińska.

Koszt zakupu pociągów szacowany jest na nieco ponad sto milionów złotych. Blisko 60 proc. tej kwoty ma pochodzić z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

W połowie 2015 roku zakończy się realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe remont trasy z Bydgoszczy do Torunia, co znacznie skróci czas przejazdu między obu miastami. Umożliwi to pełne wykorzystanie możliwości technicznych nowego taboru i znacznie poprawi jakość transportu publicznego na obszarze aglomeracji.

Zakup taboru ma być elementem realizowanego przez kujawsko-pomorski samorząd przedsięwzięcia BiT City, czyli rozbudowy aglomeracyjnych połączeń kolejowych między Bydgoszczą i Toruniem. Program ten obejmuje nie tylko modernizację torów kolejowych i stacji w obu miastach, ale także modernizację układów komunikacyjnych w Bydgoszczy i Toruniu. (PAP)

olz/ bno/