Jak poinformowali w czwartek na konferencji stołeczni urzędnicy, centralny odcinek drugiej linii metra ma być oddany przez wykonawcę zgodnie z harmonogramem - 30 września. Po tej dacie rozpoczną się odbiory techniczne - ich pomyślne zakończenie jest warunkiem udostępnienia kolejki mieszkańcom.

Według dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego Wiesława Witka realizacja inwestycji przebiega "zgodnie z planem i jest pod kontrolą". Trwają prace instalacyjne i wykończeniowe, a stan zaawansowania robót na większości z nich wynosi 70-75 proc. Wyjątkiem jest stacja Centrum Nauki Kopernik, gdzie trwa drążenie łącznika metra pod jezdniami Wisłostrady. Roboty przebiegają bez komplikacji - zapewnił Witek.

"W najbliższym okresie - podejrzewam, że w marcu - wspólnie z urzędem wojewody zamierzamy powołać zespół roboczy z udziałem Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego i wszystkich zainteresowanych służb, aby przygotować się do odbiorów metra. Dzięki temu pewne prace będziemy mogli zacząć wcześniej, zapoznać się z materiałami, by później, w momencie samego odbioru, służby były dobrze przygotowane" - zapowiedział zastępca prezydenta Warszawy Jacek Wojciechowicz.

Na części ulic trwają przygotowania do kolejnych inwestycji. Trwa przebudowa ul. Prostej (planowane zakończenie - druga połowa roku), a w najbliższym czasie zostaną odtworzone tory tramwajowe na rondzie ONZ. W okolicach stacji Stadion Narodowy rozpocznie się wkrótce budowa pierwszego odcinka Trasy Świętokrzyskiej, która docelowo ma połączyć Targówek Fabryczny z Powiślem. Kilkusetmetrowy odcinek między Wybrzeżem Szczecińskim a ul. Zamoyskiego ma być gotowy do końca września.

W związku z końcem budowy centralnego odcinka drugiej linii metra ZTM chce zmienić trasy niektórych linii autobusowych i tramwajowych. Na stacjach Rondo Daszyńskiego, Dworzec Wileński i Stadion Narodowy miasto zamierza zorganizować duże punkty przesiadkowe. O zmianach w komunikacji miejskiej urzędnicy poinformują latem.

Zmieni się wygląd ulicy Świętokrzyskiej. Prace przy budowie rozpoczną się w maju. Wymienione zostaną nawierzchnie jezdni i chodników, powstaną ścieżki rowerowe i miejsca parkingowe. Na odcinku od Ronda ONZ do ul. Marszałkowskiej ulica będzie miała dwa pasy w każdym kierunku, a między ul. Marszałkowską a ul. Kopernika - zostanie zwężona do jednego pasa w każdą stronę.

"W istniejącym układzie komunikacyjnym zaczynamy realizować rozwiązania, które mają służyć ograniczaniu ruchu w centrum miasta i sprawią, że ten obszar będzie bardziej przyjazny dla pieszych i rowerzystów. (...) Sukcesywnie będziemy wdrażali takie elementy, które będą powodowały, że centrum miasta to nie będą przecinające się autostrady" - zapewnił Wojciechowicz.

W ramach ułatwień dla pieszych ratusz planuje m.in. dodatkowe poziome przejście dla pieszych na ul. Targowej (w okolicy skrzyżowania z Ząbkowską); zlecono też analizę istniejących rozwiązań w ruchu pieszych w rejonie ronda Dmowskiego. Jak poinformował Wojciechowicz, miasto przewidziało specjalne środki na poprawę bezpieczeństwa kilkunastu lub kilkudziesięciu szczególnie groźnych przejść dla pieszych, a także na likwidację barier architektonicznych utrudniających niepełnosprawnym przemieszczanie się po mieście.

Prezes Tramwajów Warszawskich Krzysztof Karos zapowiedział, że do końca lutego powinna zostać podpisana umowa z firmą, która wybuduje linię tramwajową łączącą most Marii Skłodowskiej-Curie z ul. Mehoffera. Nowe połączenie powinno być gotowe jesienią. W marcu Tramwaje Warszawskie planują też wyłonić wykonawcę linii tramwajowej na ul. Powstańców Śląskich. Prace rozpoczną się w czerwcu od skrzyżowania z ul. Górczewską i będą postępować w kierunku ul. Radiowej.

Tramwaje Warszawskie przygotowują się też do modernizacji linii tramwajowej w al. Jana Pawła II. Miasto zamierza skoordynować prace przy odnowieniu torów z remontem dylatacji Dworca Centralnego i inwestycjami w rejonie ulic Hożej i Oczki (budowa komory ciepłowniczej i magistrali wodociągowej). Prace w al. Jana Pawła rozpoczną się wiosną i będą wiązać się z utrudnieniami - zostanie zamknięta pętla autobusowa na dworcu, a jezdnie ciągu Jana Pawła II - Chałubińskiego zostaną czasowo zwężone do dwóch pasów w każdą stronę.

W 2014 r. miasto zamierza zrealizować łącznie 221 inwestycji drogowych, które podzieliło na 19 tzw. rejonów inwestycyjnych, gdzie będą toczyć się prace. Inne z zaplanowanych na najbliższe miesiące inwestycji to m.in.: budowa nowych estakad łączących Trasę Łazienkowską z Wisłostradą (pierwsze z nich mają być gotowe latem), kontynuacja ul. Nowolazurowej (prace przy odcinku między ul. Chrościckiego a ul. Połczyńską, łącznie z budową wiaduktu nad torami kolejowymi, mają potrwać 21 miesięcy), oraz przebudowa układu drogowego niedaleko stacji metra Słodowiec. (PAP)