"Docelowo planujemy poszerzenie systemu roweru publicznego w Łodzi o 103 stacje rozmieszczone na terenie całego miasta. W pierwszym etapie zamówienia uzupełniającego chcielibyśmy postawić 50 stacji na osiedlach oraz uzupełnić ich sieć w centrum. Razem z komitetem sterującym wyznaczyliśmy lokalizacje, które będą realizowane w pierwszej kolejności - to osiedla Retkinia, Teofilów i Wielkopolska" - poinformowała na konferencji w poniedziałek Paulina Cyniak z Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi.

O uzupełnienie systemu roweru publicznego ze środków tegorocznego budżetu obywatelskiego(BO) wnioskowało - a następnie głosowało - wielu łodzian, dlatego stacje pojawią się na osiedlach do tej pory ich pozbawionych.

"Mieliśmy spotkania ze wszystkimi wnioskodawcami, których wnioski wygrały w głosowaniu na BO. W pierwszym etapie rozszerzymy system w ramach zamówienia uzupełniającego. W drugiej kolejności zrealizujemy projekty z BO w trybie pełnego przetargu, co potrwa pewnie dłużej" - zaznaczył radny Bartosz Domaszewicz.

Rozbudowa systemu roweru publicznego w Łodzi, zakładająca podwojenie liczby stacji, potrwa do końca 2019 r. i będzie kosztować ok. 15 mln zł.

Zdaniem Huberta Barańskiego z Fundacji Normalne Miasto "Fenomen", ważnym sygnałem jest powstanie stacji roweru przy dworcu Łodź Fabryczna. "Być może to pora, by pomyśleć o rowerze metropolitalnym, czyli dostępnym np. na stacjach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej" - dodał.

System roweru publicznego po zimowej przerwie ruszy zgodnie z planem 1 marca - na początek uruchomionych zostanie 101 działających w minionym sezonie stacji z ponad tysiącem rowerów. Według Domaszewicza, na uruchomienie 50 nowych z ok. 500 jednośladami trzeba będzie poczekać nieco dłużej.

"Pamiętajmy, że mamy do zrealizowania także inne zamówienia, będące wynikiem wygranych wniosków w BO - to m.in. rower cargo, który jest osobnym działaniem. Wnioskodawcy, godząc się na to, że realizujemy projekty etapami, a więc nie w marcu, tylko np. w sierpniu, wzięli pod uwagę, że wnioski do BO są wnioskami jednorocznymi, a my gwarantujemy, że system będzie działał bez ograniczeń czasowych" - dodał.

Łódzki Rower Publiczny (ŁRP) został uruchomiony w ubiegłym roku w ramach budżetu obywatelskiego i kosztował ponad 12 mln zł. Obecnie sieć wypożyczalni w Łodzi to jeden z dwóch największych systemów tego typu w Polsce - obok warszawskiego Veturilo.

Jak wyliczył operator systemu - firma NextBike - w pierwszym sezonie działania ŁRP, rower był wypożyczany średnio co 9 sekund. W tegorocznym BO łodzianie zgłosili kilkadziesiąt wniosków dotyczących budowy stacji rowerowych - głownie na dużych osiedlach. (PAP)

agm/ karo/