Jak poinformował we wtorek Piotr Grabowski z łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu, wartość kontraktu na montaż systemu sterowania ruchem zawartego przez ZDiT z firmą SPRINT wynosi ok. 78 mln zł.

Przedstawiciel wykonawcy Marcin Duzinkiewicz podkreślił, że będzie to pierwszy w Polsce obszarowy system sterowania ruchem o tak dużym zasięgu, obejmujący większość skrzyżowań na najbardziej zurbanizowanym terenie miasta.

Montaż systemu na 230 skrzyżowaniach będzie wymagał zbudowania 50 km kanalizacji kablowej i 1,5 tys. studni oraz położenie 500 tys. km miedzianych kabli. Na łódzkich ulicach zamontowanych zostanie ok. 2 tys. świetlnych sygnalizatorów. Na przystankach komunikacji miejskiej pojawią się elektroniczne tablice informacyjne dla pasażerów.

Na głównych ulicach zamontowanych zostanie też dziewięć tablic o zmiennej treści. Według Grabowskiego będą na nich wyświetlane informacje o utrudnieniach w ruchu, korkach itp. Na skrzyżowaniach będzie działać ok. 130 kamer do podglądu i 30 kamer do systemu rozpoznającego tablice rejestracyjne. Umożliwi to pomiar prędkości pojazdów na kolejnych odcinkach drogi.

Nad sprawnością działania systemu czuwać będą pracownicy nowego centrum operacyjnego. "W działającym obecnie centrum operatorzy monitorujący największe skrzyżowania w mieście mogą na bieżąco decydować, np. o zmianie kolejności zmiany świateł, która ma upłynnić ruch. W centrum, które dopiero zbudujemy, system będzie obsługiwany przez komputer. Zadaniem operatorów będzie jedynie kontrolowanie prawidłowości jego działania" – zaznaczył rzecznik ZDiT.

Jak podkreślają twórcy projektu, jego podstawowym celem jest uprzywilejowanie w ruchu miejskim tramwajów i autobusów. Wszystkie pojazdy MPK na trasie Łódzkiego Tramwaju Regionalnego oraz na aktualnie modernizowanej, przecinającej Łódź ze wschodu na zachód trasie W-Z wyposażone zostaną w nadajniki GPS.

Wysyłane przez nie sygnały odbierane będą przez sensory umieszczone na trasach komunikacji publicznej, które następnie skomunikują się ze sterownikiem na skrzyżowaniu i "zawiadomią go" o zbliżającym się pojeździe. Sterowniki przełączą sygnalizację świetlną, aby umożliwić priorytetowy przejazd tramwajowi lub autobusowi.

Przedstawiciele firmy SPRINT podkreślili, że montaż systemu będzie wymagał przeprowadzenia w mieście wielu prac ziemnych.

Wykonawca projektu wspólnie ze ZDiT przygotowuje harmonogram robót, które rozpoczną się na początku września. Oddanie do użytku systemu sterowania ruchem planowane jest na koniec 2015 r. (PAP)

agm/ amac/