Pomysł budowy centrum przesiadkowego na Rynku, gdzie krzyżują się trasy niemal wszystkich linii autobusowych i tramwajowych przejeżdżających przez Chorzów i okoliczne miasta, zrodził się w 2012 r. Niegdyś znajdowało się tu siedem przystanków komunikacji zbiorowej.

Gdy zbliżał się remont torowisk tramwajowych i jezdni w okolicach Rynku, samorząd zdecydował się przy okazji przenieść przystanki w jedno miejsce. Poza ułatwieniem dla podróżujących, kolejnym celem było uwolnienie od ruchu przestrzeni pomiędzy budynkiem urzędu miasta a estakadą. Ta część Rynku zostanie wkrótce na nowo zaaranżowana, nad czym pracują architekci i projektanci. Nie byłoby to możliwe bez przeniesienia linii tramwajowych za estakadę, na stary przebieg ul. Katowickiej.

W 2012 roku opracowana została pierwsza koncepcja zintegrowania przystanków, rok później została rozwinięta w szczegółowej dokumentacji technicznej. Projekt oprócz centrum przesiadkowego obejmował przebudowę układu drogowego i tramwajowego wokół chorzowskiego Rynku.

Zadanie realizowane przez Miejski Zarząd Ulic i Mostów zostało podzielone na trzy etapy. Pierwszy był realizowany wspólnie ze spółką Tramwaje Śląskie, która dzięki środkom unijnym przebudowała układ torowy i wybudowała perony. Z kolei miasto przebudowało m.in. urządzenia uzbrojenia podziemnego, wybudowało sygnalizacje świetlne i perony autobusowe. Samorząd pokrył też koszty wykonania wiat na peronach, oświetlenia, systemu informacji w strefie centrum przesiadkowego. Realizacja prac pierwszego etapu rozpoczęła się w październiku 2014 r., a zakończyła w lipcu 2016 r.

W czerwcu 2015 r., równolegle z trwającymi pracami, rozpoczęto realizację drugiego i trzeciego etapu inwestycji, czyli przebudowę układu drogowego ul. Kościuszki i Moniuszki wraz z przebudową skrzyżowania na rondo, i dalej ul. Moniuszki oraz budowę nowej drogi, która łączy ul. Moniuszki z Rynkiem.

W porozumieniu z Komunikacyjnym Związkiem Komunalnym GOP wraz z postępem robót do użytku oddawane były kolejne krawędzie peronowe – tramwajowe i autobusowe. Po konsultacjach okaże się, czy jest potrzeba wydłużania do centrum przesiadkowego tras autobusów zatrzymujących się na pobliskim przystanku Estakada.

Przez najbliższy okres rozkłady jazdy będą dopasowywane do możliwości obsługi przystanków. W godzinach szczytu autobusy i tramwaje jeżdżą tam co minutę. Dla ułatwienia perony zostały rozróżnione kolorystycznie. Przystanki zostały wyposażone w nowoczesny system wiat i uzupełnione o systemy informacji dla podróżnych i pieszych.

Władze Chorzowa zaznaczają, że centrum przesiadkowe nie jest klasycznym dworcem, gdzie oczekuje się na przyjazd autobusu kilkadziesiąt minut. Stąd też inwestycja nie wymagała budowania kosztownego budynku dworca lub pełnego zadaszenia z poczekalnią – wystarczą ciągi wiat z dużą ilością miejsc siedzących.

W przyszłym roku KZK GOP doposaży perony w dynamiczny system informacji pasażerskiej, czyli tablice, na których wyświetlane będą informacje o godzinach odjazdu poszczególnych środków komunikacji.

Przebudowa układu drogowego wymusza zmiany w organizacji ruchu. Najistotniejszą jest całkowite wyłączenie z ruchu pojazdów odcinka wzdłuż peronów z obu kierunków. Na odcinek starego przebiegu ul. Katowickiej od ul. Kościuszki do nowej drogi mogą wjeżdżać wyłącznie autobusy komunikacji miejskiej oraz służby komunalne i taksówki. Pozostali użytkownicy drogi muszą korzystać z przebudowanego układu drogowego ulic Kościuszki, Moniuszki oraz nowej drogi. (PAP)