Marszałek województwa podlaskiego Jerzy Leszczyński powiedział w czwartek na konferencji prasowej, że Podlaska Marka Roku to jeden z najstarszych i najbardziej prestiżowych nagród przyznawanych w regionie.

"Myślę, że Podlaska Marka Roku umożliwia nam takie spojrzenie na to, co się dzieje w naszym województwie podlaskim, gdzie chcemy wyłowić najciekawsze produkty i przedsięwzięcia" - powiedział Leszczyński. Ocenił, że Podlaska Marka Roku to "znany znak" w regionie, ale też poza nim, bo jest wykorzystywany do promocji najlepszych podlaskich produktów i przedsięwzięć oraz w różnych akcjach, w których promowane jest województwo jako region w kraju i za granicą, zwłaszcza związanych z turystyką.

Podlaskie Marki Roku zostaną przyznane w pięciu kategoriach: produkt (użytkowy i spożywczy), inwestycja, odkrycie, wydarzenie oraz kultura i społeczeństwo. W przypadku produktów, co najmniej połowa surowców użytych do ich produkcji ma pochodzić z województwa podlaskiego. W kategorii odkrycie - szczególnie premiowane będą te przedsięwzięcia, których autorami są ludzie młodzi, poniżej 35-ego roku życia.

Swoją Podlaską Markę Konsumentów przyznają też internauci, którzy będą mogli głosować na przedsięwzięcia i pomysły nominowane w konkursie. Zwycięzcy otrzymają po 15 tys. zł, statuetki oraz szanse na udział w imprezach promocyjnych, bo nagrodzonymi pomysłami promuje się również województwo.

Dotychczas, w poprzednich edycjach Podlaskiej Marki Roku rywalizowało około tysiąca produktów i przedsięwzięć oraz miejsc. Internauci oddali ponad 100 tys. głosów. Nowością w tegorocznej edycji nagrody jest to, że zgłosić kandydatury do konkursu może każdy, zarówno producenci jak i konsumenci. Dotychczas mogli to zrobić jedynie laureaci poprzednich edycji oraz członkowie kapituły. W zmianie chodzi o to, by konkurs był jak najszerzej dostępny wśród mieszkańców całego województwa i "otwarty". Wystarczy wypełnić odpowiedni formularz na stronie internetowej konkursu, wysłać maila czy tradycyjną pocztą - wyjaśniła dyrektor departamentu współpracy z zagranicą i promocji w urzędzie marszałkowskim w Białymstoku Magdalena Łyżnicka-Sanczenko.

Nominowanych do nagrody wskaże specjalna kapituła z udziałem marszałka, przedsiębiorców, mediów, ludzi kultury. Termin zgłoszeń mija 24 stycznia, nominacje będą ogłoszone na początku marca. Laureatów marek poznamy podczas gali zaplanowanej na 15 kwietnia w Operze i Filharmonii Podlaskiej. Wówczas również zostanie ogłoszona branża z regionu, którą samorząd województwa podlaskiego będzie w ciągu roku szczególnie promował. W 2015 r. było to mleczarstwo - jedna z najbardziej rozwiniętych dziedzin w regionie. Podlaskie mleczarnie należą do największych w kraju.

W 2015 r. laureaci Podlaskiej Marki Roku brali m.in. udział w promocji województwa podlaskiego podczas światowej wystawy EXPO w Mediolanie. Dyrektor Magdalena Łyżnicka-Sanczenko podkreśliła, że odkryciem potencjału regionu na tej wystawie okazało się np. zielarstwo, które wzbudzało większe zainteresowanie wśród wszystkich zwiedzających niż np. konstruowane na Politechnice Białostockiej, nagradzane łaziki marsjańskie.

Zaznaczyła, że Podlaska Marka Roku jest organizowana właśnie po to, by przekonywać innych o tym, że właśnie te, a nie inne pomysły czy przedsięwzięcia należy pokazywać na zewnątrz i je wspierać. "Ten kierunek ekologii, czystości, zieleni, powinniśmy bardzo mocno promować mimo tego, że różne są głosy. Ale jest to potencjał bardzo silny i realny" - dodała Łyżnicka-Sanczenko.(PAP)