W czwartek ogłoszono wyniki konkursu na pomysł zagospodarowania terenów położonych w sąsiedztwie torów kolejowych i dawnych terenów przemysłowych.

Nagrodzone prace mają być materiałem do prowadzenia dalszych prac planistycznych w sprawie ostatecznego ukształtowania Wolnych Torów. Miasto podkreśla, że Wolne Tory są jednym ze strategicznych obszarów dla rozwoju Poznania.

Pierwsze miejsce zajęła firma MAU - Mycielski Architecture & Urbanism z Warszawy, która otrzymała nagrodę w wysokości 171 tys. złotych. Drugie miejsce przypadło Autorskiemu Studiu Architektury ATRIUM Mateusz Urbański z Poznania - 111 tys. zł; trzecie zajęła Grupa Kreska Piotr Dyndowski z Warszawy - 71 tys. zł.

Jak ocenił zastępca prezydenta Poznania Maciej Wudarski, „pierwsza praca jest ciekawa”. „Przestrzeń wydaje się uporządkowana, jednocześnie w niektórych momentach spontaniczna. Jest dużo zieleni; dobre rozwiązania, jeśli chodzi o komunikację publiczną - ciekawe wykorzystanie tego terenu” – stwierdził.

Na Wolnych Torach ma być miejsce zarówno dla budynków mieszkalnych, usługowych jak i biurowców.

Wudarski przekazał, że całość ocenia jako „coś co da się zrealizować”. „Dla miasta kluczowe są koszty infrastruktury; partycypacji, czyli uzgodnienia z inwestorami, właścicielami gruntów” – powiedział.

Jak dodał, w ciągu kilku najbliższych lat możliwe jest „uchwalenie miejscowego planu czy też planu rewitalizacji” dla obszaru Wolnych Torów.

Zdaniem członka zarządu PKP S.A. Jarosława Batora, rozstrzygnięcie konkursu zamyka pierwszy etap przygotowań do zagospodarowania Wolnych Torów.

„Różnorodność przedstawionych koncepcji dowiodła jak duże są możliwości stworzenia z tego terenu nowoczesnej, przyjaznej mieszkańcom przestrzeni” – mówił.

Konkurs na „Projekt urbanistycznego zagospodarowania terenów Wolnych Torów w Poznaniu” ogłoszono 6 marca br. Była to wspólna inicjatywa Poznania oraz PKP S.A., która jest właścicielem część gruntów na terenie Wolnych Torów.

Do konkursu zgłosiły się 84 podmioty, a po weryfikacji zaproszono 80 uczestników. W pierwszym etapie konkursu prace złożyły 44 podmioty. 15 lipca Sąd Konkursowy wyłonił sześć koncepcji. Ich autorzy zostali poproszeni m.in. o dopracowanie swoich pomysłów, przeprowadzenie analiz i przygotowanie makiet, które pozwoliły wytypować najlepsze prace.

W uzasadnieni Sąd Konkursowy przekazał, że zwycięska praca proponuje atrakcyjne ukształtowanie kwartałów zabudowy i ich skali. „Doceniono poszanowanie wartości dziedzictwa kulturowego. Za wartościowe uznano ukształtowanie zieleni w formie pasmowej. Poprawny układ komunikacji kołowej i tramwajowej – najlepsze powiązanie z dzielnicami sąsiednimi”.

Sąd pozytywnie ocenił zaproponowane rozwiązania komunikacyjne w południowej części terenu i docenił aspekt ekonomiczny i realizacyjny zaproponowanych rozwiązań. Projekt zakłada m.in. przedłużenie poznańskiego szybkiego tramwaju z wykorzystaniem torów kolejowych.

Drugie miejsce przyznano pracy, która „przedstawia nową wizję miasta przyjaznego pieszym i rowerzystom z realizacją obsługi komunikacji na zewnątrz obszaru, co jest nawiązaniem do idei propagowanych przez Jana Gehla – miasta dla pieszych”.

Sąd Konkursowy przyznał również trzy wyróżnienia, każde o wartości 31 tys. zł. Autorzy otrzymają też wynagrodzenie za prawa autorskie. Łączna suma nagród i wyróżnień wyniosła 446 tysięcy złotych.

W Sądzie Konkursowym zasiedli m.in. przedstawiciele PKP, miasta, architekci, urbaniści, przedstawiciele Stowarzyszenia Architektów Polskich.

Wolne Tory to część centrum Poznania położona między dzielnicami Wildą i Łazarzem, które rozdzielają tory kolejowe. Łączna powierzchnia tego obszaru to ok. 130 ha. Pod teren inwestycyjny zostanie zagospodarowane ok. 50 ha.

Wolne Tory mają być nową, wielofunkcyjną dzielnicą Poznania z priorytetem komunikacyjnym dla transportu publicznego i rowerowego oraz ruchu pieszego. Nowa przestrzeń ma też integrować Wildę i Łazarz. (PAP)