„Wojewoda lubelski Przemysław Czarnek wydał decyzję o zezwoleniu na realizację tej inwestycji drogowej” – poinformowała w czwartek Małgorzata Tatara z zespołu prezydialnego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie.

Nowa droga ma mieć 11,8 km; w większości (przez 10,5 km) przebiegać będzie przez tereny rolne i leśne. Połączy węzeł Kurów Zachód na obecnej drodze ekspresowej S-17 z mostem na Wiśle w Puławach, na obwodnicy tego miasta, która jest jednocześnie fragmentem planowanej drogi S-12. Trasa przebiegać będzie na terenie gmin Puławy i Końskowola.

Inwestycję prowadzi lubelski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, który poinformował na stronie internetowej, że decyzji wojewody nadano rygor natychmiastowej wykonalności - to oznacza, iż wykonawca po przekazaniu terenu będzie mógł rozpocząć prace.

Decyzja wojewody zobowiązuje też do wydania na rzecz Skarbu Państwa terenów pod budowę drogi ich właścicieli i użytkowników wieczystych. Wysokość odszkodowania za przejęte tereny ustali wojewoda w postępowaniu administracyjnym, a jego wartość określą biegli rzeczoznawcy majątkowi.

„Na potrzeby budowy drogi przejętych zostanie nieco ponad 500 działek, z czego tylko jedna jest zabudowana. Stoi na niej budynek gospodarczy” – poinformowała GDDKiA.

Jeśli właściciele działek wydadzą je w ciągu 30 dni od doręczenia zawiadomienia o decyzji wojewody, to odszkodowanie za nieruchomość ma być podwyższone o 5 proc.

Inwestycja prowadzona jest w trybie „projektuj i buduj”. Umowa na budowę drogi łączącej S17 z obwodnicą Puław została podpisana 30 grudnia 2014. Wykonawcą zadania jest konsorcjum firm Energopol Szczecin i PRD Zwoleń. Droga ma być gotowa do końca kwietnia 2018 r.

Dowiedz się więcej z książki
Przygotowanie i realizacja inwestycji w zakresie dróg publicznych. Komentarz
  • rzetelna i aktualna wiedza
  • darmowa wysyłka od 50 zł

 

Koszt inwestycji to ok. 323 mln zł. Obejmuje on zarówno prace budowlane (ok. 233 mln zł), jak i opracowanie dokumentacji, odszkodowania za nieruchomości, prace archeologiczne, nadzór nad budową.

Lubelska GDDKiA prowadzi też budowę prawie 100 km drogi ekspresowej S17 na odcinku od Kurowa do obwodnicy Garwolina oraz od Garwolina do węzła Lubelska (który ma połączyć wschodnią i południową obwodnicę Warszawy). Inwestycja ma kosztować blisko 2,4 mld zł. Została podzielona na siedem odcinków. Trasa ma być gotowa do końca 2019 r.

W latach 2011-2014 r. zbudowano już 67 km drogi S17 na odcinku od Kurowa do miejscowości Piaski (Lubelskie) wraz z obwodnicą Lublina. Budowa tego fragmentu S17 kosztowała 3,3 mld zł, z czego 2,2 mld zł stanowiło dofinansowanie z unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko.(PAP)