Rzeczniczka Urzędu Miasta w Sopocie Magdalena Jachim poinformowała we wtorek w komunikacie, że wspólny harmonogram obejmie: Gdańsk, Sopot, Gdynię, Puck, Władysławowo, Pruszcz Gdański, Lębork, Szemud, Tczew, Rumię, Malbork oraz Krynicę Morską.

Według komunikatu ustalono, że składanie wniosków odbędzie się w kwietniu 2016 r., a głosowanie w terminie od 12 do 25 września. Obecnie każdy z samorządów ma własny harmonogram dot. budżetu obywatelskiego.

Z inicjatywą opracowania wspólnego harmonogramu budżetów obywatelskich na przyszły rok wystąpił kilka miesięcy temu wiceprezydent Sopotu Marcin Skwierawski, który jeszcze jako pracownik Urzędu Miasta Sopotu był koordynatorem pierwszego budżetu obywatelskiego w Polsce.

Skwierawski liczy, że "dzięki skoordynowaniu kalendarzy budżetów obywatelskich w miastach aglomeracji wzrośnie zainteresowanie i zaangażowanie mieszkańców". Zwrócił uwagę, że dzięki wspólnemu kalendarzowi nastąpi też "połączenie sił w kampanii informacyjnej".

Cytowany w komunikacie prezes zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, prezydent Gdańska Paweł Adamowicz zwrócił uwagę, że "wspólne działanie, metropolizacja procesów jest głównym celem wspólnoty metropolitalnej, której powstanie zainicjował Gdańsk w 2011 roku". Ocenił, że "współpraca przy projektowaniu budżetu obywatelskiego jest kolejnym krokiem w celu efektywnego wykorzystania potencjału stowarzyszonych miast oraz jest doskonałym sposobem na wspieranie się samorządów".

Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot - łączące kilkadziesiąt miast i gmin metropolii trójmiejskiej - powstało niespełna pół roku temu. Wcześniej, od 2011 r. działał Gdański Obszar Metropolitalny, nie obejmujący Gdyni i gmin z północnej części metropolii. Celem Stowarzyszenia jest m.in. wspólne pozyskiwanie funduszy unijnych i skuteczne działania dla dobra mieszkańców Pomorza. (PAP)