"Statystyki pokazują, że kolej w województwie łódzkim zyskuje na znaczeniu. Aby zapewnić mieszkańcom odpowiedni komfort podróży, ŁKA potrzebuje bardziej pojemnego taboru. Rozbudowa pojazdów zwiększy pojemność pociągów ze 120 do 180 miejsc. Dłuższe składy będą mogły być kierowane na najbardziej oblegane trasy" - zaznaczył marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień.

W piątek ŁKA poinformowała o rozpoczęciu postępowania na rozbudowę dziesięciu pojazdów FLIRT3 o trzeci, środkowy człon. Według rzeczniczki ŁKA Marty Markowskiej, inwestycja o łącznej wartości ponad 52 mln zł, jest konieczna ze względu na coraz większą liczbę przewożonych pasażerów i planowany rozwój połączeń, zaś sama rozbudowa pojazdów to rozwiązanie innowacyjne w branży kolejowej.

Jak dodała, od stycznia do sierpnia br. ŁKA przewiozła ponad 2,4 mln pasażerów, podczas gdy przez cały ubiegły rok z jej usług skorzystało ponad 2,5 mln osób.

Zamówienie zlecone zostało w trybie "z wolnej ręki". Do negocjacji zaproszono firmę Stadler Polska, producenta aktualnie eksploatowanych przez ŁKA elektrycznych zespołów trakcyjnych serii FLIRT3. Pociąg zostanie wydłużony o jeden fabrycznie nowy środkowy człon nienapędny wraz z wózkiem tocznym. Zamówienie uwzględnia także uzyskanie zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji dla rozbudowanego pojazdu oraz późniejsze utrzymanie pojazdów.

Całkowita wartość inwestycji to ponad 52 mln zł, z czego sam koszt rozbudowy pojazdów wyceniono na 45 mln zł, a utrzymanie trzeciego członu ma kosztować ponad 7 mln zł.

Według planów w dodatkowym członie pociągu, liczącym nie mniej niż 16 metrów, ma się znaleźć nie mniej niż 66 miejsc siedzących, a także gniazdka elektryczne i internet bezprzewodowy dla pasażerów.

Zgodnie z zapowiedziami prezesa ŁKA Janusza Malinowskiego, rozbudowane pociągi będą uruchamiane w godzinach szczytu oraz na najbardziej obłożonych liniach. Dzięki wydłużeniu pociągów, w wielu przypadkach nie będzie już konieczności łączenia pojazdów w podwójną trakcję, a "uwolniony" dzięki temu tabor będzie można wykorzystać do obsługi dodatkowych połączeń.

Pierwszy przedłużony pojazd FLIRT3 ma być wyprodukowany do końca września przyszłego roku, umowa zakłada też, że pojazd powinien uzyskać zezwolenie zgodne z TSI w pierwszych miesiącach 2019 r. Pozostałe pociągi mają być gotowe do stycznia 2020 r. (PAP)