Jak przypomniał marszałek Małopolski Jacek Krupa, trzy lata temu przewoźnicy kolejowi działający na zlecenie regionu przewozili ok. 5 mln pasażerów rocznie, a obecnie, po intensywnych działaniach promujących transport kolejowy, obsługują oni 12 mln osób rocznie.

„Ilość pasażerów nam rośnie i to wymaga działań podnoszących jakość i komfort podróżowania, związanych nie tylko z nowym taborem, ale również obsługą całego systemu podróżowania” - zaznaczył marszałek.

Według niego pierwsze nowoczesne automaty biletowe pojawią się jeszcze w tym roku w pociągach województwa małopolskiego i na przystankach Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Wszystkie 133 takie urządzenia zostaną zamontowane do 2020 r. Inwestycja kosztować będzie ponad 16,5 mln zł.

Nowe biletomaty oprócz usług dostępnych w starszych wersjach urządzeń, będą także oferowały dotychczas niedostępną kartę MKAlite, czyli „papierowy” nośnik z chipem, na którym można zapisać np. bilety dobowe i weekendowe oraz bilety wspólne na pociąg i komunikację miejską.

Pierwsze 42 biletomaty pojawią się w 21 pociągach należących do województwa małopolskiego obsługujących poszczególne trasy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Kolejnych 14 zostanie zamontowanych do końca grudnia na trasie SKA1 Wieliczka Rynek Kopalnia - Kraków Główny - Kraków Lotnisko, a w pierwszym kwartale przyszłego roku z urządzeń będzie można korzystać na kluczowych przystankach SKA2 Kraków Główny – Miechów/Sędziszów i SKA3 Kraków Główny - Tarnów i Tarnów - Nowy Sącz - Piwniczna/Krynica.

Łącznie do końca przyszłego roku mieszkańcy i turyści, którzy jeżdżą koleją, będą mieli do dyspozycji 68 automatów biletowych w pociągach oraz około 70 automatów stacjonarnych. Cała sieć docelowo składać się będzie ze 181 urządzeń.

Producentem automatów jest niemiecka firma Krauth, której urządzenia funkcjonują w Niemczech, Austrii czy Szwajcarii. Ich montażem i wdrożeniem w Małopolsce zajmie się krakowska firma Unicard S.A.

(PAP)