Jak wyjaśnił Rafał Łopka z Urzędu Miasta Poznania, osoba niepełnosprawna ma do dyspozycji specjalny aparat telefoniczny wyposażony w monitor i kamerę. Interesant łączy się za jego pomocą z tłumaczem języka migowego.

 

Tłumacz, rozmawiając z interesantem w języku migowym, na bieżąco przekazuje jego sprawę pracownikowi punktu informacyjnego urzędu.

 

Interaktywni tłumacze języka migowego dostępni są dla klientów od poniedziałku do piątku, przez większość godzin pracy urzędu. O zainstalowaniu systemu w obiekcie informują tablice z hasłem „przyjazny urząd”, a osoby niepełnosprawne nie powinny mieć, według Łopki, kłopotów z odnalezieniem aparatu.

 

Na razie system komunikacji niewerbalnej będzie testowany do sierpnia. Po tym czasie zapadnie decyzja o ewentualnym zakupie sprzętu.

 

Użytkowany w Poznaniu system jest certyfikowany przez Polski Związek Głuchych (PZG), zaś kwalifikacje tłumacza certyfikowane są przez Centrum Edukacyjne Języka Migowego przy PZG. (PAP)

 

rpo/ itm/