Informacje te przekazali przedstawiciele PKP PLK, Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego oraz Przewozów Regionalnych.

Ewa Symonowicz-Ginter z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowała w piątek PAP, że modernizacja tras Gdynia–Władysławowo–Hel oraz Gdynia–Kościerzyna rozpoczęła się pod koniec 2011 roku. Z powodu remontu pociągi na trasie Reda-Hel (poza okresem wakacyjnym) w ogóle nie kursowały, a na odcinku z Gdyni do Kościerzyny z użytku wyłączano remontowane odcinki.

Zapewniła, że czas podróży na tych trasach skróci się z ok. 1 godziny 40 minut do blisko 1 godziny 20 minut.

Tomasz Iżycki-Herman z Departamentu infrastruktury pomorskiego urzędu poinformował PAP, że od połowy do końca czerwca na trasie Gdynia-Kościerzyna-Gdynia dziennie kursować będzie 14 pociągów, a w sezonie wakacyjnym (od 28 czerwca) - 20 pociągów. Na trasie Gdynia-Hel-Gdynia od 15 do 28 czerwca ma być 20 połączeń, natomiast w sezonie wakacyjnym - 24 pociągi obsługiwane przez Przewozy Regionalne oraz 12 pociągów dalekobieżnych obsługiwanych przez Intercity.

Podróżni na tych trasach będą korzystać głównie z pociągów firmy Newag, kupionych w 2010 i 2011 roku przez województwo pomorskie.

Urząd marszałkowski informuje, że w okresie wakacyjnym będą dodatkowe połączenia do Kartuz oraz na trasie Gdynia - Władysławowo. Samorząd chce, "by po okresie spowolnienia związanym z zamknięciami szlaków kolej stała się dominującym środkiem transportu na Pomorzu".

Dzięki modernizacji liczącego ponad 67 km odcinka linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny pociągi na tej trasie będą mogły przyspieszyć do 120 km/godz. Wartość wykonanych już prac budowlanych przekracza 80 mln zł. To jednak nie koniec remontów. Po sezonie letnim ruszą prace związane z włączeniem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej do linii Kościerzyna – Gdynia; potrwają one do 2015 roku. Symonowicz-Ginter zapewniła, że nie spowodują one jednak dużych utrudnień w ruchu pociągów.

Na trasie prowadzącej do Helu wymieniono i naprawiono ponad 57 kilometrów torów, a na sześciu stacjach zamontowano 11 nowych rozjazdów. Po modernizacji pociągi będą tam mogły jeździć 100 km/h. Całkowity koszt remontu linii kolejowej między Redą a Helem wynosi 117 mln zł brutto. Część pieniędzy pochodziło ze środków Unii Europejskiej - Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla woj. pomorskiego na lata 2007-2013. (PAP)