"Nowe połączenie tramwajowe do dworca powstało prawie 23 lata po zamknięciu starej linii. To bardzo ważny element układu komunikacyjnego w mieście i - mam nadzieję - początek dużych inwestycji w transport publiczny, jakie planujemy zrealizować w najbliższych latach" - powiedział PAP Rafał Bruski, prezydent Bydgoszczy.


1,75-kilometrowy odcinek nowej trasy prowadzi od ulicy Focha, po wybudowanym specjalnie na potrzeby tej inwestycji 70-metrowym wiszącym mostem przez Brdę do nowej pętli niedaleko dworca Bydgoszcz Główna. Oprócz budowy samego torowiska inwestycja obejmowała też przebudowę ulic i chodników, budowę ścieżek rowerowych i instalację nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej.

Most przez Brdę, któremu nadano imię Władysława Jagiełły, jest pierwszą w kraju konstrukcją wantową, zbudowaną wyłącznie dla potrzeb tramwajów. Oprócz torowiska są na nim ścieżki rowerowe i chodniki, ale w razie potrzeby technicznie możliwy jest też przejazd samochodów służb ratowniczych lub autobusów MZK.

Efektowna konstrukcja mostu jest podwieszona na stalowych linach umocowanych do pochyłego pylonu o wysokości 30 m. W nocy budowla jest iluminowana w kilku barwach: żółtej, zielonej, fioletowej, czerwonej i niebieskiej.

Wartość całego przedsięwzięcia to prawie 80 milionów złotych, z czego 34 mln zł to wsparcie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

W czwartek i piątek nową trasą kursować będą zabytkowe tramwaje, w tym zaprezentowany po raz pierwszy, odrestaurowany wóz marki Herbrand. Pojazd, według danych MZK, zbudowany został w 1896 roku, a znacznie zmodernizowano i przebudowano go w latach 30. Bydgoszczan woził do lat 60.

Stałe linie na nowej trasie zostaną uruchomione od soboty, a do tego czasu można będzie za darmo jeździć nią zabytkowymi tramwajami. Pierwotnie planowano, że miasto - w ramach inwestycji - zakupi kilka nowych tramwajów od zakładów Pesa SA, ale z przyczyn finansowych zakupy odłożono na przyszłość.

W 2015 roku ma zostać oddana do użytku kolejna inwestycja tramwajowa w Bydgoszczy - szybkie połączenie z największą dzielnicą mieszkaniową - Fordonem, który liczy już ponad 80 tys. mieszkańców. Przetarg na realizację tego zadania zostanie przeprowadzony w najbliższych miesiącach.

"W nowej perspektywie finansowej UE chcielibyśmy uzyskać dofinansowanie na budowę kolejnych połączeń tramwajowych, m.in. wzdłuż ulicy Kujawskiej do ronda Kujawskiego i stamtąd w kierunku dzielnicy Błonie i ronda Grunwaldzkiego, co pozwoliłoby uczynić układ komunikacyjny miasta bardziej uniwersalnym i elastycznym. Ponieważ UE zamierza stawiać na rozwój transportu publicznego, mamy chyba duże szanse na pozyskanie funduszy z tego źródła" - zaznaczył prezydent Bruski.

Pierwsza linia tramwajowa w Bydgoszczy powstała w 1888 roku, łączyła centrum miasta z głównym dworcem kolejowym, a wagony ciągnęły wówczas konie. Tramwaje elektryczne ruszyły osiem lat później. Linia do dworca, wiodąca ul. Dworcową, została zamknięta w 1990 roku, gdy okazało się, że przebiegający pod nią gazociąg wymaga pilnej wymiany. Ostatnie tramwaje przejechały nią siedem lat później, gdy likwidowano warsztaty i zajezdnię znajdujące się obok stacji kolejowej, a tory na ul. Dworcowej zostały zdemontowane. 

olz/ je/