Jak poinformował w czwartek rzecznik lotniska Cezary Orzech, wykonawca w miejscu budowy nowego pasa prowadzi już czynności przygotowawcze. Chodzi m.in. o rozpoznanie saperskie i wycinkę drzew na obszarze ponad 14 hektarów. To konieczne wobec wymogu ustanowienia stref ochronnych wolnych od przeszkód lotniczych w rejonie głównego podejścia do nowej drogi startowej.

Budowa nowej drogi startowej - równoległej do starej lecz przesuniętej o ok. 200 m na północ - ma zakończyć się w trzecim kwartale 2014 r.

Droga będzie miała 3200 m długości (a więc będzie dłuższa o 400 m od obecnej, z możliwością przedłużenia o kolejne 400 m) i 45 metrów szerokości. Po obu stronach powstaną pobocza, każde o szerokości 7,5 m. Łącznie z układem głównych dróg kołowania da to powierzchnię 208,5 tys. m kw. Parametry drogi umożliwią korzystanie z niej największym statkom powietrznym z pełnym obciążeniem.

Nowa droga zostanie wyposażona też w świetlne i radiowe pomoce nawigacyjne, dzięki którym możliwe będzie przyjmowanie samolotów przy widzialności wzdłuż drogi nie mniejszej niż 300 m i widzialności pionowej nie niższej niż 30 m. System Ice Alert będzie informował służby lotniskowe o oblodzeniu lotniska.

Wartą 150 mln zł umowę na realizację tej inwestycji zarządzające katowickim lotniskiem Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze (GTL) podpisało z firmą Budimex 26 listopada ub. roku.

Budowa nowego pasa to jedno z dwóch zadań realizowanych w trakcie największej inwestycji w historii lotniska - w jej ramach trwa już rozbudowa płyt postojowych, które dzięki temu pomieszczą jednocześnie kilkanaście samolotów. Równolegle prowadzone są prace przy modernizacji dróg kołowania, które umożliwią poruszanie się po lotnisku samolotom wielkości boeinga 747.

Inwestycja ta jest prowadzone przy wsparciu środków unijnych z Funduszu Spójności, w ramach programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko". Wartość dofinansowania to 157 mln zł netto, wobec 412 mln zł całości kosztów brutto.

Port przygotowuje też kolejne projekty: rozbudowę bazy cargo i hali przylotów. Te przedsięwzięcia mają zakończyć się do 2015 r. Lotnisko prowadzi też rozmowy z inwestorami na temat budowy hotelu przy lotnisku.
Międzynarodowy Port Lotniczy „Katowice” w Pyrzowicach jest jednym z największych lotnisk w Polsce. W 2012 r. skorzystało z niego ponad 2,55 mln pasażerów. Port zakończył rok niewielkim wzrostem liczby odprawionych podróżnych - było ich prawie 0,5 proc. więcej niż w poprzednim, mimo załamania na rynku lotniczym w Europie.