Jak poinformowała w poniedziałek Anna Gapińska z firmy NDI realizującej przedsięwzięcie, pierwszy etap prac rozpoczął się od zamknięcia torów nr 1 i 5 na stacji Chełmża. Wykonawcy przystąpili już do wymiany nawierzchni w torze nr 1 oraz remontu peronu nr 2.

Kolejna faza inwestycji rozpocznie się 9 czerwca: prace przeniosą się na tor nr 2 na stacji Chełmża oraz odcinek Chełmża-Wrocławki, na którym zostanie wprowadzona tymczasowa komunikacja autobusowa do dnia 16 sierpnia 2013 r.

"Między 20 lipca a 16 sierpnia przewiduje się największe utrudnienia w ruchu pasażerskim, gdyż przystąpimy do kolejnej fazy prac na stacji Chełmża. Spowoduje to rozszerzenie zastępczej komunikacji autobusowej, która obowiązywać będzie na odcinku Grzywna–Chełmża–Wrocławki" - dodała Gapińska.

Do 16 sierpnia NDI wykona modernizację torów nr 1 i 2 w stacji Chełmża oraz toru szlakowego na odcinku Chełmża–Wrocławki. Wymieniona tu zostanie także nawierzchnia drogowa na przejazdach kolejowych i rozjazdy.

"Dzięki tym działaniom pasażerowie będą mogli od 16 sierpnia korzystać z wyremontowanej infrastruktury na odcinku Chełmża–Wrocławki. Kolejnym etapem robót będzie odcinek z Wrocławek do Kornatowa" - zaznaczyła Gapińska.

Głównym celem zaplanowanych prac rewitalizacyjnych na odcinku linii 207 jest zwiększenie prędkości pociągów z 50 km/h do 80-100 km/h i likwidacja ograniczeń prędkości. Czas przejazdu skróci się dzięki temu o ok. 20 minut (z 60 do 40 minut).

Wykonane prace przyczynią się także do zwiększenia przepustowości linii, co umożliwi przewoźnikom uruchomienie dodatkowych pociągów. Efektem prac ma być również poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego, m.in. na przejazdach kolejowych.

W sumie wykonawca przebuduje linię kolejową na łącznej długości ponad 40 km, przebuduje 38 przejazdów oraz dziesięć peronów, a także wyremontuje, wymieni lub zlikwiduje 56 przepustów. Na trasie zostaną zamontowane urządzenia sterowania ruchem kolejowym, a na przejazdach kolejowych pojawią się tzw. półrogatki.

Na wszystkich stacjach modernizowanego odcinka zostaną wymienione urządzenia sterowania ruchem kolejowym, urządzenia telekomunikacyjne oraz linie zasilające, oświetlenie i elektryczne ogrzewanie rozjazdów.

Linia kolejowa nr 207 Toruń Wschodni-Malbork na odcinku Chełmża-Grudziądz leży na terenie województwa kujawsko-pomorskiego i przebiega przez cztery powiaty. Całkowita długość odcinka wynosi 38,7 km.

Realizacja inwestycji jest przewidywana w latach 2012-2014 przy współfinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa Kujawsko-Pomorskiego w wysokości 83 proc. kosztów kwalifikowanych (koszty netto), co daje kwotę prawie 80 mln zł netto. Całkowity koszt inwestycji wstępnie szacowano na 117,8 mln zł. brutto. (PAP)

olz/ je/