Jak poinformował resort rozwoju, stosowna umowa między ministerstwem i konsorcjum firm, które zrealizują usługę, została podpisana w środę.

Na mocy tej umowy konsorcjum trzech firm doradczych: Domański Zakrzewski Palinka (lider konsorcjum), Mott MacDonald Polska oraz Crido Taxand udzieli Krakowowi wsparcia prawnego, ekonomiczno-finansowego i technicznego dla przygotowania i wdrożenia inwestycji w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP).

„Miasto nie zapłaci za tę pomoc ani złotówki – usługi doradców finansuje Ministerstwo Rozwoju przy wykorzystaniu funduszy unijnych” – wyjaśnił wiceminister rozwoju Witold Słowik.

Projekt dotyczący czwartego etapu linii tramwajowej Krakowskiego Szybkiego Tramwaju (KST) zakłada wybudowanie nowej linii tramwajowej o długości ok. 4,5 km, łączącej istniejącą sieć tramwajową poprzez ulicę Meissnera z osiedlem Mistrzejowice w Nowej Hucie. Nakłady inwestycyjne związane z tym zadaniem oceniane są na ok. 376 mln zł.

Jak tłumaczą przedstawiciele MR, na początku tego roku Kraków zgłosił tę inwestycję do organizowanego przez resort naboru. „Poszukiwaliśmy przedsięwzięć, wartych co najmniej 20 mln zł, które charakteryzują się dużym prawdopodobieństwem realizacji w formule PPP. Indywidualne doradztwo to jeden ze sposobów na rozruszanie rynku PPP” – ocenił Słowik.

Doradcy z konsorcjum firm pomogą miastu m.in. w przeprowadzeniu postępowania przetargowego na wybór partnera prywatnego, aż do etapu zamknięcia finansowego. Wsparcie może objąć również sporządzenie dokumentacji niezbędnej do ubiegania się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej. Drugi i trzeci etap Krakowskiego Szybkiego Tramwaju otrzymały lub ubiegają się o dofinansowanie z dwóch edycji unijnego Programu Infrastruktura i Środowisko.

W zeszłym miesiącu miasto podpisało umowę na wykonanie trzeciego etapu KST, czyli linii tramwajowej na północy Krakowa z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej o wartości ponad 326 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w grudniu 2020 r.

Pięciokilometrowa trasa poprowadzi przez osiedla Krowodrza Górka, Prądnik Biały i ul. Pachońskiego do Górki Narodowej. Inwestycja obejmuje m.in. budowę i rozbudowę torowiska tramwajowego wraz z budową przystanków tramwajowych, peronów i zatok autobusowych oraz budowę sieci trakcyjnej.

W zakres prac wchodzi także przebudowa pętli tramwajowo-autobusowej Krowodrza Górka, budowa pętli tramwajowo-autobusowej Górka Narodowa, a także budowa trzech parkingów w systemie Park&Ride: w rejonie pętli tramwajowej Krowodrza Górka, przy skrzyżowaniu z ul. Pachońskiego oraz przy pętli końcowej Górka Narodowa.

W ramach zadania przebudowane zostaną ulice Pachońskiego, Siewna, Bociana oraz powstanie nowy odcinek drogi na osiedlu Górka Narodowa - od projektowanego skrzyżowania z ul. Banacha do al. 29 Listopada.

Inwestycja ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020 w wysokości ponad 151 mln zł. Dokumentacja aplikacyjna jest aktualnie w trakcie oceny w Centrum Unijnych Projektów Transportowych. (PAP)

rgr/ pad/