Zdaniem prezydent miasta Hanny Zdanowskiej to "kluczowy dokument dotyczący rozwoju Łodzi". Według niej, to nie tylko sprzedaż atrakcyjnej działki, to także pozytywny sygnał dla inwestorów, którzy – jak mówiła – uwierzyli w projekt Nowego Centrum Łodzi.

Dodała, że zgodnie z umową, do kasy miasta z tytułu sprzedaży terenu wpłynęło już w sumie ok. 16 mln zł. Pozostała kwota ma być zapłacona do końca czerwca przyszłego roku.

"Brama Miasta" ma być reprezentacyjnym budynkiem i architektonicznym symbolem Łodzi, który łączyć ma powstające NCŁ z historycznym Śródmieściem. Ma to być budynek, pod którym będzie można swobodnie przejść z podziemnego dworca kolejowego Łódź Fabryczna na główną ulicę miasta - Piotrkowską.

Inwestycja powstanie na działkach o łącznej powierzchni ponad 7,5 tys. m kw. Zgodnie z warunkami przetargu i koncepcją architektoniczną maksymalna powierzchnia użytkowa budynku może wynieść ponad 38 tys. m kw., obiekt będzie mógł mieć maksymalnie 64 metrów wysokości i najwyżej 13 kondygnacji.

Dwie pierwsze kondygnacje budynku przeznaczone zostaną na działalność usługową m.in. sklepy i restauracje. Pozostałą część zajmą powierzchnie biurowe na wynajem, choć niewykluczone, że na najwyższych kondygnacjach znajdą się mieszkania i apartamenty.

Koszt inwestycji, która ma być gotowa w 2018 r., szacowany jest na ok. 50 mln euro. Spółka LDZ Brama zawiązana jest przez dwie łódzkie firmy - Grupa Atlas (75 proc. udziałów) i Budomal Dom (25 proc.).

Autorem wstępnej koncepcji architektonicznej jest światowej sławy architekt, pochodzący z Łodzi Daniel Libeskind. Jego studio ma także przygotować projekt budynku.

Nowe Centrum Łodzi to jeden z największych programów urbanistycznych w historii miasta. Zaniedbany obszar w centrum o powierzchni 100 ha w ciągu najbliższych lat ma stać się atrakcyjną przestrzenią publiczną. Najważniejszym elementem NCŁ będzie nowy podziemny dworzec kolejowy Łódź Fabryczna, który będzie częścią multimodalnego węzła komunikacyjnego, w którym - oprócz peronów kolejowych - znajdą się m.in. przystanki autobusów regionalnych i miejskich, tramwajów, parkingi dla samochodów.

W przyszłym roku na terenie NCŁ ma się zakończyć rewitalizacja zabytkowej elektrociepłowni EC1. Powstanie w niej m.in. interaktywne Centrum Nauki i Techniki. Na obszarze Centrum zostanie też przebudowanych lub powstanie 9 km dróg, a także 2,5 km torowisk. W sumie zainwestowanych zostanie ponad 2 mld zł.

We wtorek wojewoda łódzka Jolanta Chełmińska udzieliła spółce PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. pozwolenia na budowę budynku dworca Łódź Fabryczna wraz z podziemną stacją, wielostanowiskowym przystankiem autobusów i podziemnym parkingiem oraz niezbędną dla realizacji inwestycji infrastrukturą.