Kampania wojewody świętokrzyskiego Bożentyny Pałki-Koruby i wicemarszałka województwa Grzegorza Świercza ma przede wszystkim uświadomić mieszkańcom regionu, że wczesne wykrycie choroby nowotworowej umożliwia całkowite jej wyleczenie.

 

Kampania, która rusza w Dniu Matki, skierowana jest głównie do mieszkanek małych miejscowości. W ramach akcji powstał folder z informacjami o tym, gdzie można się zbadać i o terminach wizyt cytomammobusa w poszczególnych miejscowościach. Kobiety, które poddadzą się badaniu, otrzymają apaszki. Organizatorzy będą zachęcali do badań podczas happeningów, festynów i spotkań, a nawet w miejskich autobusach w Kielcach.

 

Jednym z elementów akcji są plakaty zrealizowane w technologii 3D. W zależności od kąta, pod jakim się ogląda taki plakat, widać albo szczęśliwą rodzinę, albo smutnego ojca i córkę w żałobie oraz hasło „Rak zmienia wszystko”.

 

W poniedziałek w Świętokrzyskim Urzędzie Wojewódzkim zostanie otwarta wystawa "Świętokrzyskie Amazonki". Zorganizowany zostanie także konkurs na najbardziej przyjazny gabinet ginekologiczny.

 

To już druga edycja kampanii. Wojewoda poinformowała na środowej konferencji prasowej, że poprzednia akcja spowodowała zwiększenie liczby badających się kobiet. Liczba kobiet, które zrobiły cytologię, wzrosła z 1,38 proc. do prawie 33 proc., a mammografię - z 1,25 proc. do 39 proc. Niestety, po zakończeniu kampanii liczba badających się kobiet znów spadła. Dlatego akcję wznowiono.

 

Drugą edycję poszerzono o profilaktykę raka prostaty, gdyż – jak powiedział Świercz – mężczyźni nie przyznają się do choroby i nie uważają profilaktyki za rzecz sensowną.

 

Prezes świętokrzyskich amazonek Halina Cecot podkreśliła, że bardzo ważna jest rola mediów w nakłanianiu do badań. Ona sama, być może, żyje dzięki temu, że ponad 20 lat temu wycięła sobie z „Kobiety i Życia” artykuł o tym, jak badać piersi. „Można zachorować w każdym wieku. Można też skutecznie walczyć z chorobą” – powiedziała.(PAP)

 

agn/ bno/