Termin składania wniosków z propozycjami inwestycji i działań, które mogą być realizowane z budżetu obywatelskiego minął pod koniec maja. Przez kolejne dni miasto m.in. analizowało je od strony merytorycznej.

Jak poinformowała w piątek PAP Agata Magin-Małaczek z biura rzecznika prasowego prezydenta miasta, najwięcej, bo 252 wnioski dotyczyły inwestycji drogowych, chodników i infrastruktury transportowej. 148 związanych jest z inwestycjami w sport i rekreację, 96 dotyczy inwestycji i remontów szkół, 76 inwestycji w zieleń miejską i parki, a 74 związane są z inwestycjami i remontami w żłobkach i przedszkolach.

Łodzianie zaproponowali również projekty dotyczące m.in. kultury, służby zdrowia, infrastruktury rowerowej, bezpieczeństwa, a także Ochotniczych Straży Pożarnych.

Wśród pomysłów zgłoszonych przez mieszkańców jest np. propozycja wyłączenia sygnalizacji świetlnej na ulicy Piotrkowskiej na odcinku od placu Wolności do al. Mickiewicza, czy też ogólnomiejski projekt dot. montowania specjalnych "wandaloodpornych" toalet publicznych.

O tym, które ze zgłoszonych projektów są możliwe do realizacji i zostaną poddane pod głosowanie, zdecyduje doraźna komisja ds. budżetu obywatelskiego Rady Miejskiej. Następnie pod koniec września (20-28 września) łodzianie w głosowaniu wybiorą te, które zostaną realizowane w 2015 roku.

Kwota 40 mln zł zarezerwowana w budżecie obywatelskim zostanie podzielona na projekty lokalne i ogólnomiejskie. Lokalne dotyczyć będą pięciu dzielnic: Bałuty, Górna, Polesie, Śródmieście i Widzew. Na działania w każdej z nich przeznaczono po 6 mln zł. Na projekty ogólnomiejskie zarezerwowano 10 mln zł.

Na pierwszą edycję budżetu obywatelskiego, który jest realizowany w tym roku, miasto przeznaczyło początkowo 20 mln zł. Później zwiększono tę kwotę o 10 mln zł. Łodzianie mieli do wyboru 762 propozycje - ogólnomiejskie i lokalne, na które głosowało ponad 129 tys. osób.

Ostatecznie (po zwiększeniu budżetu) realizowanych jest 79 projektów. Najwięcej głosów zyskały projekty dot. remontu schroniska dla zwierząt, uruchomienia bezpłatnej miejskiej sieci Wi-Fi oraz Łódzkiego Roweru Miejskiego.

Łódzcy radni chcą, by w kolejnych latach budżet obywatelski Łodzi nie był mniejszy niż 1 proc. całości zaplanowanych wydatków z budżetu miasta. W Polsce budżet obywatelski jako pierwszy wprowadził Sopot w 2011 r. (PAP)