WPI to stworzony przez samorząd Poznania portal internetowy połączony z bazą ofert poznańskich uczelni dla przemysłu. Na WPI znajdują się ogłoszenia dotyczące np. usług badawczych, pomiarowych oraz konkretnych pomysłów na produkty.

Opakowania na kosmetyki dla osób niewidomych wymyśliła studentka poznańskiego Uniwersytetu Artystycznego Julia Grochal. Projekt był jej pracą dyplomową.

„Osoby niewidome mają głównie problem z szybką identyfikacją zawartości opakowań, ich niestabilnością i brakiem na etykiecie napisów w alfabecie Braille'a. Stworzone przeze mnie opakowania mają innowacyjną, horyzontalną formę, która zdecydowanie zwiększyła ich stabilność i ułatwiła chwytanie” – opisała podczas poniedziałkowej prezentacji Grochal.

Opakowania są wygięte, przypominają banany i można je stawiać jedno na drugim. Na ich grzbiecie znajduje się wypukła linia prowadząca do dozownika, który można otwierać i zamykać jednym palcem. Opakowania różnią się w zależności od typu kosmetyku m.in. fakturą, a etykieta miałaby specjalne napisy w alfabecie Braille'a.

Wymyślone przez studentkę pojemniki informują o ilości kosmetyku, jaki pozostał w ich wnętrzu w zależności od tego jak stoją – dozownik pełnej buteleczki będzie zadarty ku górze i opadnie w miarę zużywania np. szamponu.

Jak przyznał Grzegorz Klarecki, niewidomy, który był konsultantem pojemników, „niejednokrotnie bez czyjejś pomocy nie sposób świadomie skorzystać z produktu, bo nie ma na nim odpowiedniej informacji”.

„Dużym krokiem naprzód są opisane Braillem opakowania leków. Kosmetyki trzeba wąchać, sprawdzać ich konsystencję. Projekt nowych opakowań jest bardzo prosty i funkcjonalny dla osób z dysfunkcją wzroku. Warto, żeby w tym kierunku poszły krajowe albo unijne rozwiązania prawne dotyczące opakowań” – dodał Klarecki.

Umywalkę dostosowaną do potrzeb osób niewidomych wymyśliła Anna Kaczmarek, również studentka UAP. Projekt otrzymał specjalne wyróżnienie na konkursie zorganizowanym dla studentów poznańskiej uczelni przez producenta wyposażenia łazienek firmę Marmite.

„Projektując umywalkę przeprowadziłam wywiad środowiskowy w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Niewidomych w Owińskach. Rzeczy, które stawiane są na umywalce często wpadają do niej, dlatego zaprojektowałam specjalną, wyprofilowaną ściankę” – wyjaśniła Kaczmarek.

Umywalka ma obniżony przód, aby ułatwić dostęp do niej dzieciom. Zastosowane materiały i kształt mają ułatwić utrzymanie czystości.

Prof. z UAP Bogumiła Jung podkreśliła „prostą, szlachetną formę projektu”, i to, że w żaden sposób nie wskazuje, dla jakiego odbiorcy został stworzony. „Umywalka jest uniwersalna i utrzymana w upowszechniającym się nurcie +design for all+” – dodała.

Przedstawicielka Marmite Marta Gębska przyznała, że umywalka właśnie ze względu na swoją uniwersalność może wejść do oferty firmy.

WPI powstała przed kilkoma laty. Na portalu jest obecnie ponad 500 ofert, a od 2012 r. wpłynęło 370 zapytań od biznesu. Zastępca prezydenta Poznania Tomasz Kayser podkreśla, że celem WPI jest ułatwienie transferu wiedzy ze strefy nauki do gospodarki. Samorząd liczy, że platforma pozwoli na lepsze wykorzystanie powstających w Poznaniu pomysłów. (PAP)