W przyszłym tygodniu woj. łódzkie podpisze umowę o współpracy z Syczuanem w stolicy tej prowincji, Chengdu.

Przedstawiciele 57 firm - głównie z sektora wysokich technologii, m.in. branż IT, ICT, biotechnologicznej, farmaceutycznej, medycznej i energetycznej - z regionu Syczuan w zachodnich Chinach wzięli w piątek udział w seminarium gospodarczym i spotkaniach B2B z przedstawicielami polskiego biznesu.

"Chińska delegacja jest zainteresowana projektem realizowanym w Łodzi od dwóch lat, czyli pociągiem cargo Łódź- Chengdu. Łódź jest dla Chin - zwłaszcza ich zachodniej części - bramą do Europy. Chcemy tworzyć tutaj park przemysłowy, przyciągać inwestycje - i te chińskie, dające nam miejsca pracy, i europejskie, które przygotowywałyby towary, które mogłyby być eksportowane pociągiem do Chengdu" - podkreślił marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień.

Połączenie kolejowe cargo z Chengdu (stolica prowincji Syczuan) do Łodzi ruszyło w kwietniu 2013 roku. Chińczycy nazywają je "Nowym Jedwabnym Szlakiem". Każdy pociąg składa się z 41 wagonów załadowanych kontenerami. Trasa pociągu przebiega przez Kazachstan, Rosję i Białoruś, a transport do terminalu kolejowego Łódź Olechów trwa 14 dni. To trzykrotnie szybciej, niż dostarczenie kontenerów z Chin do Europy drogą morską, co zajmuje nawet do 45 dni.

Stępień przypomniał, że w ostatnim czasie kontakty łódzko-chińskie są niezwykle intensywne. "Za tydzień podpisujemy w Chengdu umowę o współpracy między woj. łódzkim a Syczuanem, 28 czerwca otwiera się w Wojewódzkim Centrum Przedsiębiorczości w Łodzi biuro miasta Chengdu, a 29 czerwca otwieramy obrady forum regionów Polska - Chiny. Być może czerwiec będzie też początkiem chińskiej inwestycji w terminal przeładunkowy, "suchy port" obsługujący połączenie z Chengdu" - dodał.

Jednym ze współorganizatorów chińskiej misji gospodarczej jest European Union Project Innovation Center (EUPIC). Jak zaznaczyła prezes EUPIC Segree Dai, organizacja ta stanowi platformę współpracy pomiędzy UE a dziesięcioma prowincjami Chin Zachodnich i sześcioma z obszaru Chin Północnych - w zakresie handlu, nauki i transferu technologii. Korzystając z kanału transportowego Łódź-Chengdu EUPIC chce organizować kolejne misje gospodarcze chińskich przedsiębiorców do Europy.

"Deklarujemy intensyfikację współpracy zarówno technicznej, jak i propagowania wzajemnych inwestycji. Chcielibyśmy widzieć jak największą liczbę chińskich inwestorów, przedstawicieli zaawansowanych technologii, którzy inwestowaliby na terenie Łódzkiego. Zapraszamy też polskich przedsiębiorców do inwestowania w naszym regionie" - podkreśliła.

Segree Dai dodała, że w siedzibie EUPIC w Chengdu zlokalizowane jest Regionalne Biuro Województwa Łódzkiego i Miasta Łódź, którego działania w dziedzinie wymiany informacji o regionach i możliwościach inwestycyjnych są przez tę organizację intensywnie wspierane. Poinformowała też, że w październiku organizowana będzie w Chengdu dziesiąta edycja match-makingu między Chinami a krajami Europy, połączona z jubileuszem nawiązania stosunków gospodarczych Chin z UE, na którą zaproszeni zostaną przedstawiciele regionu łódzkiego.

Operatorem logistycznym połączenia Łódź-Chengdu jest spółka Hatrans Logistic. Jej prezes Tomasz Grzelak podkreślił, że zainteresowanie współpracą chińsko-polską jest olbrzymie - i to po obu stronach. Poinformował też, że od czerwca wystartuje pociąg eksportowy z Łodzi do Chengdu. "Powinniśmy robić wszystko, by zakotwiczyć to połączenie w naszym regionie. Nasi chińscy partnerzy wyrazili inicjatywę stworzenia w Łodzi centrum przeładunkowego. Za wcześnie mówić o szczegółach, ale terminal obsługujący eksport z Polski do Chin i import z Chin do Polski mógłby być taką kotwicą" - powiedział.

Europejska misja gospodarcza EUPIC ma dwa etapy. Po wizycie w Łodzi chińscy przedsiębiorcy udadzą się na spotkania podczas Światowej Wystawy Expo 2015 w Mediolanie. (PAP)