Nowelizacja rezygnuje ze składania wniosków w formie papierowej, osobiście w siedzibie urzędu wojewódzkiego na obowiązek składania wniosków w postaci elektronicznej za pośrednictwem systemu teleinformatycznego Moduł Obsługi Spraw (MOS). Usprawnienie procedur legalizacji pobytu cudzoziemców wynika również z konieczności obsłużenia wzrastającej z roku na rok liczby wniosków o legalizację pobytu w Polsce.

Uchwalone przepisy stanowią, iż system MOS będzie prowadzony przez szefa urzędu w systemie teleinformatycznym. Dostęp do MOS będzie zapewniany cudzoziemcom, którzy za jego pośrednictwem będą składać ww. wnioski o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, zezwolenia na pobyt stały oraz zezwolenia na pobyt rezydenta długoterminowego UE. Prawo dostępu do MOS będzie przysługiwało także osobom, które mogą złożyć wniosek w imieniu małoletniego cudzoziemca, osoby ubezwłasnowolnionej lub osoby małoletniej bez opieki. Dostęp do MOS uzyskają także wojewodowie w celu prowadzenia postępowań.

W MOS będą przechowywane dane i informacje związane z postępowaniami, o których mowa wyżej, a następnie będą one przekazywane odpowiednio do prowadzonych w systemie informatycznym rejestrów spraw dotyczących zezwoleń na pobyt czasowy, zezwoleń na pobyt stały oraz zezwoleń na pobyt rezydenta długoterminowego UE.

W celu zapewnienia możliwości bezpiecznego składania wniosków w trybie online, a także przechowywania danych i informacji oraz w efekcie ich przekazywania do rejestrów MOS będzie ściśle powiązany i kompatybilny z krajowym zbiorem rejestrów, ewidencji i wykazu w sprawach cudzoziemców, który prowadzi w systemie teleinformatycznym Szef Urzędu na mocy art. 449 ust. 1 ustawy z  12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach.

Załączniki elektroniczne

W przypadku wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy składanego za pośrednictwem MOS nowe rozwiązania przewidują składanie za pośrednictwem MOS również obowiązkowych, załączników do wniosku. Będą składane przy użyciu formularza elektronicznego udostępnionego w systemie. Załączniki po wypełnieniu z wykorzystaniem formularza elektronicznego udostępnionego w MOS będą wymagały opatrzenia kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym lub podpisem zaufanym osoby go składającej, tj. odpowiednio cudzoziemcowi, osobie składającej wniosek w imieniu cudzoziemca, podmiotowi powierzającemu cudzoziemcowi wykonywanie pracy, organizatorowi stażu, jednostce organizacyjnej, na rzecz której cudzoziemiec ma wykonywać świadczenia jako wolontariusz lub jednostce prowadzącej studia.

Załącznik do  wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach, który będzie wypełniany przez jednostkę prowadzącą studia, zastąpi papierowe zaświadczenie jednostki prowadzącej studia o przyjęciu na studia lub o kontynuacji studiów, które do tej pory wydawała cudzoziemcowi jednostka.

Cyfryzacja procedur i wymóg osobistego stawiennictwa

Nowelizacja wprowadza możliwość podpisywania wniosków online przez cudzoziemców za pośrednictwem platformy login.gov.pl, wykorzystując profil zaufany (podpis zaufany) lub kwalifikowany podpis elektroniczny. To znaczący krok w kierunku cyfryzacji procedur administracyjnych, który ułatwi składanie wniosków bez konieczności wizyty w urzędzie na etapie ich rejestracji.

Jednocześnie zachowano wymóg osobistego stawiennictwa w urzędzie wojewódzkim na wezwanie wojewody. Podczas tej wizyty cudzoziemiec będzie zobowiązany do:

  • dostarczenia dokumentów potwierdzających dane zawarte we wniosku,
  • przedstawienia okoliczności uzasadniających ubieganie się o zezwolenie,
  • pobrania odcisków palców oraz wzoru podpisu.

Wymóg ten wynika z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa migracyjnego i dokładnej identyfikacji tożsamości osoby ubiegającej się o pobyt. Wojewoda, jako organ prowadzący postępowanie, ma obowiązek czuwać nad prawidłową weryfikacją danych.

 

 

Inne zmiany w ustawie

W związku z nowelizacją przepisów dotyczących cudzoziemców wprowadzono szereg istotnych zmian mających na celu dostosowanie polskiego prawa do regulacji Unii Europejskiej oraz usprawnienie procedur administracyjnych.

Dostosowanie polskiego porządku prawnego do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1953

Nowelizacja implementuje przepisy rozporządzenia z 26 października 2016 r., które ustanawia europejski dokument podróży dla obywateli państw trzecich przebywających nielegalnie na terytorium UE. Dokument ten ma ułatwić procedury powrotu cudzoziemców do krajów pochodzenia, zastępując wcześniejsze zalecenie Rady z 1994 r. Wprowadzenie jednolitego wzoru dokumentu zwiększy skuteczność działań związanych z readmisją i poprawi współpracę między państwami członkowskimi.

Szczególne rozwiązania dotyczące zezwoleń na pobyt czasowy w celu połączenia się z rodziną

Nowe przepisy przewidują możliwość udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy dla cudzoziemców będących członkami rodziny obywatela RP lub obywatela państwa członkowskiego UE, nawet jeśli wnioskodawca przebywa poza granicami Polski. Rozwiązanie to ma na celu ułatwienie procedur łączenia rodzin i zapewnienie większej elastyczności w sytuacjach, gdy cudzoziemiec nie może wjechać do kraju przed uzyskaniem decyzji.

Doprecyzowanie zakresu danych przetwarzanych w rejestrach i postępowaniach dotyczących cudzoziemców

Zmiany obejmują uporządkowanie katalogu danych gromadzonych w rejestrach oraz w postępowaniach administracyjnych dotyczących cudzoziemców. Dotyczy to zarówno ustawy o udzielaniu ochrony na terytorium RP, jak i ustawy regulującej pobyt obywateli UE i ich rodzin. Nowelizacja realizuje wymogi rozporządzenia (WE) nr 862/2007 w zakresie statystyk migracyjnych i ochrony międzynarodowej, co pozwoli na bardziej precyzyjne raportowanie danych na poziomie wspólnotowym.

Podstawa prawna do wprowadzania wyjątków od obowiązku wizowego

Ustawa wprowadza możliwość ustanawiania – w drodze rozporządzeń – wyjątków od obowiązku wizowego lub od zwolnienia z tego obowiązku wobec cudzoziemców wskazanych w art. 6 ust. 1 lub 3 rozporządzenia (UE) 2018/1806. Rozwiązanie to daje elastyczność w reagowaniu na zmieniające się okoliczności międzynarodowe, np. w sytuacjach kryzysowych lub w ramach współpracy bilateralnej.

Kiedy przepisy wejdą w życie

Zgodnie z art. 19 nowelizacji, zasadnicza część przepisów zacznie obowiązywać dopiero po wdrożeniu odpowiednich rozwiązań technicznych umożliwiających korzystanie z MOS (Modułu Obsługi Spraw). Termin ten zostanie ogłoszony w komunikacie ministra właściwego do spraw wewnętrznych w „Monitorze Polskim”.

 

Cena promocyjna: 84.15 zł

|

Cena regularna: 99 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 74.25 zł