Pozostałe 6,2 mln zł będzie pochodzić z środków własnych województwa mazowieckiego. Jak powiedział na konferencji prasowej poprzedzającej podpisanie umowy marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik, zakup nowych szynobusów to kolejny krok w kierunku unowocześnienia taboru Kolei Mazowieckich. Przypomniał, że na początku działalności przewoźnika, siedem lat temu, z jego usług korzystało ok. 40 mln pasażerów rocznie. "Teraz jest to 54 mln pasażerów, a Koleje Mazowieckie są drugim przewoźnikiem w kraju" - powiedział Struzik.

Wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski przypomniał, że Mazowsze po raz trzeci otrzymuje dotację rządową do zakupu taboru - poprzednie, w podobnej wysokości dostało: w 2010 i w 2011 r. Przypomniał, że dotacje Mazowsze będzie dostawać co roku do 2015 r. Wynika to z uchwały Rady Ministrów z grudnia 2008 r. ws. finansowania regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich.

Szynobusy mają mieć po ok. 70 miejsc siedzących, czyli będą jeździć na trasach, na których do pociągu wsiada maksymalnie kilkadziesiąt osób. Przewoźnik planuje skierować je na linie do Ostrołęki i trasę Nasielsk - Sierpc - Płock - Kutno. Pojazdy będą miały klimatyzację, zamknięty obieg toalet i monitoring. Oba szynobusy będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. W wagonach zostaną zamontowane specjalne stojaki do przewożenia rowerów. Maksymalna prędkość, jaką będą mogły rozwijać - to 120 km/godz. (PAP)

her/ amac/