Konkurs, który był przeprowadzony w ramach projektu edukacyjnego Eduscience, składał się z trzech etapów, podczas których uczestnicy musieli wykazać się wiedzą z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych, umiejętnością rozwiązywania zadań problemowych oraz zaprezentować siebie, jako odkrywcę-naukowca.
Zgłosiło się do niego 300 uczniów ze szkół biorących udział w projekcie Eduscience. Musieli oni najpierw rozwiązać test, później musieli zmierzyć się ze wskazanym im problemem badawczym, w finale zaś przygotować prezentację na dowolny interesujący ich temat naukowy.
Jeden z trójki laureatów Piotr Krzyżaniak z I Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Krzywoustego w Głogowie przygotował pracę dotyczącą teorii na temat kolonizacji i terraformacji innych planet, czyli procesów zmiany warunków tam panujących do podobnych, jakie panują na Ziemi, oraz teorii dotyczących początku i końca wszechświata.
"Moim marzeniem zawsze była wyprawa w rejony polarne. Bardzo interesuję się tym rejonem. Ciekawy jestem jak wygląda lato polarne, jak się żyje w warunkach, gdy nie zachodzi słońce, gdy ciągle trwa dzień. Bardzo chcę zobaczyć lodowce. Glacjologia jest fascynująca" - tak w rozmowie z PAP uzasadnił swój udział w konkursie.
Także drugi z laureatów konkursu Karol Łuszcz z I Liceum Ogólnokształcącego im. Kazimierza Brodzińskiego w Tarnowie, przyznał, że perspektywa możliwości wyjazdu na Spitsbergen, bardzo zmotywowała go do pracy. "To szansa na dotarcie w miejsce, gdzie nie jest łatwo się dostać" - powiedział.
Jego prezentacja dotyczyła akustyki. "Jest mi ona bardzo bliska. Mam z nią do czynienia na co dzień - zajmuję się dużo dźwiękiem, muzyką zarówno od strony artystycznej, jak i od strony technicznej, gram na różnych instrumentach" - zaznaczył.
Trzeci z laureatów Marcin Letkiman z Technikum w Działdowie, nie mógł osobiście odebrać swojego "biletu" na Spitzbergen. W jego imieniu przyjechał do Warszawy ojciec.
Polska Stacja Badawcza Hornsund znajduje się w południowej części wyspy Spitsbergen w archipelagu Svalbard, za kołem polarnym. Zlokalizowana jest na obszarze nad Zatoką Białego Niedźwiedzia. Jest najdalej na północ wysuniętą całoroczną polską placówką naukową. Historia stacji sięga 1957 r. Od 1978 r. pracują tu całoroczne ekspedycje organizowane przez Zakład Badań Polarnych Instytutu Geofizyki PAN.
Projekt Eduscience realizowany jest przez Instytut Geofizyki PAN, spółkę Edukacja Pro Futuro oraz firmy American Systems i Accelerated Learning. Jego głównym celem jest zainteresowanie uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przedmiotami ścisłymi i zachęcenie ich do studiowania na kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki.
W ramach Eduscience uruchomiono platformę e-learningową dostępną po zalogowaniu dla uczestników projektu oraz ogólnodostępny przyrodniczy portal internetowy (zawierający m.in. blogi naukowe i ciekawostki ze świata nauki). Przygotowywane są też m.in. poradniki metodyczne dla nauczycieli. Organizowane są festiwale i pikniki naukowe dla uczniów.
Na platformie umieszczane są lekcje z zakresu geografii, chemii, fizyki, biologii, matematyki i przyrody przygotowane przez pracowników naukowych Instytutów PAN zrzeszonych w Centrum Badań Ziemi i Planet GeoPlanet, tj. Geofizyki, Nauk Geologicznych, Oceanologii oraz Centrum Badań Kosmicznych. Dostępne są tam też materiały do wykorzystania na lekcjach przez nauczycieli m.in. zdjęcia, filmy, pliki dźwiękowe, teksty, przygotowane przez naukowców i dydaktyków.
Za pośrednictwem platformy nauczyciele wraz z uczniami mogą też uczestniczyć online w telekonferencjach z dyżurującymi naukowcami, mogą również online oglądać transmisje z przeprowadzanych przez pracowników PAN eksperymentów i badań.
Obecnie platformę testują, wykorzystując na lekcjach, nauczyciele i uczniowie 250 szkół uczestniczących w projekcie. Od listopada 2014 r. platforma będzie dostępna nieodpłatnie dla wszystkich szkół.
Patronat honorowy nad projektem Eduscience objęły Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. (PAP)