Do stacji znajdującej się w pobliżu skrzyżowania ul. Świętokrzyskiej i Nowy Świat będzie prowadziło pięć wejść przykrytych taflami hartowanego fioletowego szkła. Podwójne wejście będzie przy ul. Kubusia Puchatka.

Oprowadzająca zwiedzających Magdalena Lubieniecka z konsorcjum budującego metro powiedziała, że na stacji będzie aż 17 schodów ruchomych. Więcej jest tylko na stacji "Stadion Narodowy". Pasażerowie by dostać się na peron będą musieli pokonać trzy poziomy schodów.

"Stacja jest wyjątkowo głęboka, peron znajduje się na głębokości 23 metrów" - powiedziała Lubieniecka. Wynika to z geologii Warszawy i konieczności poprowadzenia tuneli II linii metra osiem metrów pod dnem Wisły - tłumaczyła.

Na stacji trwają prace wykończeniowe. Peron utrzymany jest w fioletowej kolorystyce. W jego suficie jest dziewięć dużych podświetlonych lampionów. Strop podtrzymują dwa rzędy betonowych kolumn kielichowych. Na kolumny zostanie położona powłoka woskowa, która nada im połysk. Na ścianie jest już grafika z nazwą stacji, okryta jeszcze folią ochronną.

Sufit, podobnie jak na innych stacjach, jest podwieszany, a jego powierzchnia delikatnie faluje. Wykończony jest warstwą specjalnego tynku akustycznego. Płyta peronu wyłożona jest granitem, nie zabrakło podświetlenia podłogowego oraz specjalnych guzków sygnalizujących niewidomym krawędź peronu.

"Stacja bardzo mi się podoba, przez trzy lata pracowałam w Londynie i tam nie było tak ładnego wystroju. Stacja jest bardzo ładna i nowoczesna, to jest metro XXI wieku" - powiedziała dziennikarzom Gronkiewicz-Waltz.

Pytana o termin oddania do użytku II linii metra powiedziała, że zależy to od przebiegu odbiorów technicznych.

"Wykonawca zapewnia nas, że 30 września oddana będzie budowa, natomiast to, kiedy pojedziemy II linią zależy od organów zewnętrznych. Chcielibyśmy, żeby to było szybko, ale najważniejsze jest bezpieczeństwo. Myślę, że warszawiacy niedługo pojadą II linią metra" - powiedziała prezydent stolicy.

Dodała, że od piątku pociągi odbywają już jazdy testowe na odcinku od ronda Daszyńskiego do stacji "Nowy Świat-Uniwersytet".

Na stacji będzie też, jeden z dwóch na centralnym odcinku II linii metra, komisariat policji.

Po zakończeniu budowy stacji zmieni się wygląd ulicy Świętokrzyskiej, od ul. Marszałkowskiej do ul. Nowy Świat. "Ulica będzie zwężona i stanie się bardziej przyjazna dla rowerzystów i pieszych. Będzie to swoisty deptak i kolejny reprezentacyjny, zrewitalizowany fragment Warszawy" - powiedział dziennikarzom zastępca prezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz, który w niedzielę także zwiedzał stację drugiej nitki podziemnej kolejki.

Centralny odcinek drugiej linii metra połączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Będzie mieć siedem stacji. Kolejno od zachodu na wschód będą to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".

Umowę na projekt i budowę stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł. Według planów budowa ma zakończyć się 30 września. Miasto ma nadzieję, że II linią podziemnej kolejki mieszkańcy Warszawy pojadą jeszcze w tym roku. (PAP)