Maciej Mazur ze spółki Polskie LNG powiedział, że ważąca 600 ton stalowa kopuła, która przykryje zbiornik do magazynowania skroplonego gazu, zostanie podniesiona na wysokość 42 metrów z dna zbiornika za pomocą sprężonego powietrza wtłoczonego przez specjalne dmuchawy. Następnie zostanie przymocowana uchwytami montażowymi i przyspawana.

W ten sposób w ubiegłym tygodniu zamontowano kopułę na pierwszy zbiornik. Według Mazura, wykorzystanie poduszki powietrznej w pracach budowlanych na tak dużą skalę miało miejsce w Polsce, a nawet Europie Środkowej, po raz pierwszy. Kopułę podnoszono ponad 3 godziny, a w operacji uczestniczyło 60 pracowników.

Na terenie gazoportu trwa budowa dwóch zbiorników na gaz o pojemności 160 tys. m sześc. każdy. Oba mają 42 m wysokości i 80 m średnicy. Po zamontowaniu kopuł na zbiornikach, będzie można przystąpić do pokrywania ich wnętrz blachą stalową, stanowiącą gazoszczelną izolację. Następnie zbudowane zostaną ze stali z domieszką niklu właściwe, wewnętrzne zbiorniki na gaz. Równocześnie stalowe kopuły zbiorników zostaną pokryte betonem.

Terminal buduje spółka Polskie LNG S.A., którą powołano w 2007 r. do stworzenia instalacji do odbioru skroplonego gazu ziemnego, dostarczanego drogą morską do kraju. W pierwszym etapie działania terminalu ma on odbierać 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie. W kolejnym etapie możliwe ma być zwiększenie odbioru do 7,5 mld m sześc., co stanowi około 50 proc. obecnego rocznego zapotrzebowania na gaz w Polsce.

Oprócz spółki Polskie LNG, która odpowiada za budowę lądowej części terminalu, w realizację inwestycji zaangażowane są również: Urząd Morski w Szczecinie, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. oraz Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System S.A.

Planowany termin ukończenia terminalu to koniec czerwca 2014 r.(PAP)

res/ je/ as/