Podczas akcji organizowanej pod hasłem "Zobacz zanim pojedziesz" będzie można zobaczyć wszystkie siedem stacji nowej nitki metra. Wstęp w godz. 10-18 będzie wolny, nie są konieczne zapisy.

Ratusz zapowiada, że podczas dnia otwartego przy stacji Świętokrzyska na warszawiaków czekać będą występy artystyczne, przedstawienia teatralne i zabawy dla dzieci. Ma wystąpić m.in. Teatr Improwizowany Klancyk, Zespół Pieśni i Tańca Uniwersytetu Warszawskiego "Warszawianka". Na Pradze, przy Placu Wileńskim odbędzie się natomiast Praski Jarmark. Będą stoiska handlowe, gastronomia, występy m.in. Praskiej Orkiestry Dętej, Kapeli z Targówka i Kapeli Praskiej.

"Chcieliśmy, żeby tego typu wydarzenia towarzyszyły dniu otwartemu na obu brzegach Wisły" - powiedział dziennikarzom rzecznik prasowy stołecznego ratusza Bartosz Milczarczyk.

Ponadto dzielnica Wola zaprasza w niedzielę na grę miejską "Metro zmienia Warszawę", a Warszawska Organizacja Turystyczna na spacery z przewodnikiem dookoła nowych stacji. Niespodzianki na dzień otwarty szykują także Centrum Nauki Kopernik i Wydział Fizyki oraz Wydział Chemii Uniwersytetu Warszawskiego.

Centralny odcinek drugiej linii metra o długości ponad 6 kilometrów łączy lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Ma siedem stacji. Kolejno od Zachodu na Wschód są to: "Rondo Daszyńskiego", "Rondo ONZ", "Świętokrzyska", "Nowy Świat - Uniwersytet", "Centrum Nauki Kopernik", "Stadion Narodowy" i "Dworzec Wileński".

Z pierwszą linią metra druga krzyżuje się na stacji "Świętokrzyska".
Czerwony, szary, żółty, filetowy, morska zieleń, zieleń piłkarskiej murawy i niebieski – to kolory każdej kolejnej stacji nowej linii metra od Ronda Daszyńskiego do Dworca Wileńskiego. W tych kolorach utrzymane są elementy wystroju wnętrza – ławki, sufity, ściany zatorowe, szklane ściany wind i zadaszenia wejść.

Na ścianach peronów II linii metra znajdują się grafiki z nazwami stacji. Wygląd ścian opracował światowej sławy polski artysta Wojciech Fangor.
Stacja "Nowy Świat-Uniwersytet" jest w kolorze fioletowym, i jest to najgłębsza stacja II linii. Ma cztery kondygnacje, a peron znajduje się 23 m pod powierzchnią ziemi. Wynika to z geologii Warszawy, dlatego konieczne było poprowadzenie tuneli II linii metra osiem metrów pod dnem Wisły. Na stacji będzie aż 17 schodów ruchomych. Pasażerowie, by dostać się na peron, będą musieli pokonać trzy poziomy schodów.

Pierwsi pasażerowie mają pojechać centralnym odcinkiem II linii metra w połowie grudnia, po zakończeniu odbiorów końcowych.

Ratusz przekonuje, że 14 grudnia to najbardziej realny termin oddania do użytku II nitki podziemnej kolejki, związany z przewidywanym zakończeniem odbiorów końcowych. Po odbiorach wewnętrznych, które mają zakończyć się 6 listopada, odbiorów zewnętrznych dokonają m.in. straż pożarna, Urząd Transportu Kolejowego, nadzór budowlany i Państwowa Inspekcja Sanitarna.
Umowę na projekt i budowę centralnego odcinka II linii metra stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji to 4,17 mld zł.
Pierwsze naziemne prace rozpoczęły się w drugiej połowie 2010 r., a w maju 2012 r. tarcza "Anna" (nosząca imię na cześć księżnej Anny Mazowieckiej) rozpoczęła drążenie tunelu II linii metra.

Pierwotnie planowo, że budowa II linii zakończy się w październiku 2013 r., jednak prace opóźniły się m.in. z powodu zalania terenu budowy stacji Centrum Nauki Kopernik. W sierpniu 2012 roku budowniczowie podczas prac natrafili na ciek wodny, teren budowy stacji został zalany, zamknięto tunel Wisłostrady, a prace naprawcze trwały prawie rok, do czerwca 2013 r. (PAP)