Na wyspie, na którą do tej pory można dostać się promem, działa stocznia remontowa i powstaje fabryka fundamentów morskich wież wiatrowych.

Ogromne przęsło zostało przetransportowane z placu montażowego rzeką na dwóch pontonach o wyporności 680 t każdy przy asyście trzech holowników.

Konstrukcja stalowa Mostu Brdowskiego będzie się składać z trzech przęseł podpartych na podporach. Każde będzie mieć około 65 m długości. Łączna długość mostu wyniesie 197 metrów, a jego wysokość blisko 9 m.

Na moście znajdą się dwa pasy drogowe oraz chodnik dla pieszych. Projekt zakłada też rozbudowę infrastruktury drogowej i pomostów umożliwiających prowadzenie mediów.

Inwestycja ma być sfinansowana głównie ze środków unijnych. Dofinansowanie to ponad 32 mln zł, co stanowi 85 proc. wydatków kwalifikowanych inwestycji. Resztę kosztów poniesie fundusz inwestycyjny Mars, który jest głównym udziałowcem działającej na wyspie stoczni remontowej. Ma też udziały w konsorcjum, które buduje tam fabrykę fundamentów morskich wież wiatrowych.

Most ma być publiczny; w przyszłości przejmie go miasto, które będzie utrzymywało i konserwowało przeprawę.

Most ma podnieść atrakcyjność inwestycyjną Szczecina i Pomorza Zachodniego. Ma być gotowy jesienią tego roku.

Wcześniej 21 ha na wyspie sprzedała Szczecińska Stocznia Remontowa Gryfia. Na tym terenie powstaje fabryka, która ma produkować fundamenty morskich wież wiatrowych. Na wyspie tworzony jest też park przemysłowy Gryfia Biznes Park. Projekt zakłada aktywizację wolnych terenów należących do stoczni poprzez pozyskanie inwestorów, głównie z sektora off-shore. Pierwszym elementem parku przemysłowego ma być właśnie powstająca fabryka konsorcjum Bilfinger Mars Offshore. Na wyspie kontynuowana jest też stoczniowa działalność przez Morską Stocznię Remontową Gryfia. (PAP)