Kolumna oflagowanych pojazdów poruszała się ruchem okrężnym z szybkością ok. 30 km/h na odcinku Trasy Sucharskiego od ul. Kontenerowej do ul. Lenartowicza. Akcja odbyła się pod hasłem: "Bądźmy solidarni! Jeśli nie my, to kto ma się upominać o nasze prawa?". Organizatorem protestu było Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych z Gdyni.

Prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych Tomasz Rejek powiedział, że kierowcy domagają się polepszenia warunków pracy. „Wstydzić się powinni - baza kontenerowa DCT Gdańsk, port i miasto Gdańsk () - przy tak potężnej bazie kontenerowej powinien istnieć już od dawna parking buforowy” – tłumaczy.

Zaznaczył, że kierowcy czasami muszą czekać kilka godzin w kolejce na zdanie lub podjęcie ładunku w porcie. „Kierowcy nie mają zapewnionych podstawowych warunków sanitarnych, nie mają, gdzie się zatrzymać, nie mają, gdzie odebrać czasu wolnego” – dodał. Zaznaczył, że kierowców obowiązują przepisy związane z czasem jazdy, z czasem pracy. „Jeżeli kierowca stoi w kolejce i podjeżdża samochodem co chwilę, to nie jest to czas odpoczynku, tylko czas pracy” – zaznaczył.

Wyraził swoje zdziwienie, że terminal DCT, jeden z najnowocześniejszych na Bałtyku, jako zaplecze na lądzie ma „dosłownie pole”. „Dojazd do terminalu jednopasmową drogą, bez parkingu” – dodał. Podał, że rozmowy na temat budowy parkingu odbyły się już rok temu i wówczas miasto zadeklarowało pomoc, ale od tego czasu nic się nie zmieniło. „Zapomniano, że kierowcy także działają na korzyść miasta, portu i terminalu” – powiedział.

Wyjaśnił, że chodzi o parking przynajmniej z podstawową infrastrukturą, oświetleniem, ogrodzony, z odpowiednimi warunkami sanitarnymi i koszami na śmieci.

Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Łukasz Greinke w przesłanym komentarzu napisał, że „Zarząd Morskiego Portu Gdańsk doskonale zna oczekiwania kierowców samochodów ciężarowych () a temat traktuje priorytetowo”. Podał, że obecnie analizowana jest lokalizacja parkingu buforowego dla prawobrzeżnej części portu na terenach Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego.

Zakłada się, że prowadzone w tej sprawie rozmowy oraz uzyskanie zgód korporacyjnych na zakup terenów może „potrwać do końca stycznia” – czytamy. "Będziemy starali się przygotować parking jak najszybciej" - zadeklarował. „Jesteśmy w sprawie parkingu zdeterminowani” – podkreślił prezes portu.

Poinformował, że w ocenie portu docelowy parking nie powinien się ograniczać wyłącznie do celów postojowych. „Wyposażony powinien być w stosowne zaplecze socjalne oraz połączony ze stacją benzynową () biorąc pod uwagę natężenie ruchu w tej części portu - uważamy że powinien on być przeznaczony na min. 500 zestawów samochodowych” - czytamy.

Powołując się na przedstawicieli terminala kontenerowego DCT Greinke poinformował, że „DCT przystąpi niebawem do budowy ciągów technicznych dla samochodów ciężarowych, które wkrótce zaczną być przyjmowane w trybie awizacyjnym”. Ma to umożliwić kierowcom rezerwowanie miejsca, za pomocą specjalnej mobilnej aplikacji, na obsługę ich ładunku.

Natomiast tymczasowy plac postojowy do końca roku może powstać na terenie byłych zakładów Polleny na Przeróbce.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zapewnił, że „nieco szybciej kwestie parkingu buforowego zostaną rozwiązane w lewobrzeżnej części portu”. Parking buforowy dla zlokalizowanych tam terminali i ich klientów ma powstać w rejonie ulic: Handlowej i Śnieżnej. Koszty budowy obu parkingów buforowych ma pokryć port.

Pod koniec października terminal kontenerowy DCT Gdańsk powiększył się o drugie głębokowodne nabrzeże kontenerowe T2. Inwestycja o wartości 200 mln euro podwoiła potencjał przeładunkowy terminala do 3 mln TEU rocznie (TEU to pojemność standardowego 20-stopowego kontenera - PAP). W 2015 roku w DCT Gdańsk przeładunek wyniósł ok. 1,1 mln TEU.

W pierwszym półroczu 2016 r. w Porcie w Gdańsku przeładowano prawie 18 mln ton towarów, o 4,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W 2015 roku Port Gdańsk ustanowił rekord polskiej gospodarki morskiej - przeładował prawie 36 mln ton ładunków, o 11 proc. więcej niż rok wcześniej. (PAP)